Στη συζήτηση της Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων για την επεξεργασία του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εξωτερικών με τίτλο «Οργάνωση και λειτουργία Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και ρύθμιση θεμάτων διεθνούς αναπτυξιακής συνεργασίας και ανθρωπιστικής βοήθειας» μετείχε η Δρ. Διονυσία – Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, Βουλευτής Ν. Ηλείας, Ν.Δ., ως Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής.
Η Δρ. Αυγερινοπούλου, κατά τη συζήτηση, πραγματοποίησε παρέμβαση και εισηγήθηκε αλλαγές στον Κανονισμό Λειτουργίας του ΥΠΕΞ με στόχο την ανάδειξη του ρόλου του Υπουργείου στην υλοποίηση βασικών εθνικών πολιτικών της χώρας με διεθνείς διαστάσεις και συγκεκριμένα στην πολιτική προστασίας του περιβάλλοντος και της αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης. Πρότεινε ουσιαστικές, ερμηνευτικές, αλλά και συμβολικού χαρακτήρα, αλλαγές στο προοίμιο (είτε στο άρθρο 3 είτε στο άρθρο 4), όπου περιγράφεται η αποστολή του Υπουργείου Εξωτερικών, και στα άρθρα για τις επιμέρους επιδιώξεις του Υπουργείου, ώστε να αναφέρεται ρητά η συστηματική ενασχόληση του Υπουργείου με τα περιβαλλοντικά και κλιματικά θέματα και τα ζητήματα βιωσίμου αναπτύξεως τόσο σε επίπεδο ενημέρωσης όσο και ενεργούς συμμετοχής σε εργασίες διεθνών περιβαλλοντικών οργανισμών και συνθηκών και συναφών πρωτοβουλιών εκ μέρους της χώρας μας. Η κυρία Αυγερινοπούλου τόνισε ότι η παρούσα Κυβέρνηση θέτει τα περιβαλλοντικά και κλιματικά θέματα υψηλά ανάμεσα στις προτεραιότητές της και αυτό θα πρέπει να αντικατοπτρίζεται και στα σχετικά οργανωτικά κείμενα.
Παρατίθεται κάτωθι απόσπασμα από το κείμενο της παρέμβασής της:
«Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
….Θα ήθελα, καταρχάς, να συγχαρώ το Υπουργείο και όλους τους παράγοντες για αυτό το πολύ σημαντικό νομοσχέδιο, το οποίο κατατίθεται και συζητούμε και σήμερα. Θεωρούμε ότι ήταν ένα απαραίτητο νομοσχέδιο, έτσι ώστε να εκσυγχρονιστεί ο Κανονισμός λειτουργίας του Υπουργείου Εξωτερικών και το Υπουργείο μας να είναι ακόμα περισσότερο ικανό, θα έλεγα, να ανταποκριθεί στα σύγχρονα ζητήματα τα οποία τίθενται και είναι πολύπλοκα, όπως η ενίσχυση της οικονομικής διπλωματίας και βεβαίως, το θέμα του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού, τα οποία είναι ιδιαίτερης σπουδαιότητας.
Ωστόσο, ως Προέδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής θα περιοριστώ σε δύο ζητήματα περιβαλλοντικής φύσεως. Επ’ αυτών και εν συντομία, θέλω να επισημάνω, ότι αισθανόμαστε, αισθάνομαι εγώ και πιστεύω και άλλα μέλη της Επιτροπής, ότι θα ήταν χρήσιμο να αναβαθμιστεί και στο κείμενο του Κανονισμού Λειτουργίας, η προτεραιότητα την οποία δίνει, ούτως η άλλως, η κυβέρνησή μας, στα κλιματικά και περιβαλλοντικά θέματα. Μην ξεχνάμε ότι ήταν και η πρώτη φορά, μετά από πάρα πολλά χρόνια, που σε διεθνή περιβαλλοντική συνδιάσκεψη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική αλλαγή, η Εθνική Αντιπροσωπεία, είχε ως επικεφαλής τον ίδιο τον Πρωθυπουργό.
Η κυβέρνηση, αναμφίβολα, δίνει μεγάλη σημασία σε αυτά τα θέματα που είναι παγκόσμιας σπουδαιότητας. Αυτό καλό θα ήταν να φαίνεται εμφανώς και ρητά και στον Κανονισμό Λειτουργίας. Διαβάζοντας τα πρώτα άρθρα, στον προτεινόμενο κανονισμό λειτουργίας, που είναι και το προοίμιο αυτού του νομοθετήματος, δεν υπάρχει ευθεία αναφορά στα ζητήματα περιβάλλοντος και κλιματικής αλλαγής. Γι’ αυτό το λόγο θα πρότεινα, εάν είναι δυνατόν, είτε στο άρθρο 3 είτε στο άρθρο 4, να γίνει έστω και ονομαστική αναφορά. Επί παραδείγματι στο άρθρο 3, όπου αναφέρεται η αποστολή του Υπουργείου Εξωτερικών, είτε στην παράγραφο 2 για τις επιμέρους επιδιώξεις του Υπουργείου, μπορεί να προστεθεί μία φράση, είτε στο εδάφιο δ είτε ως ξεχωριστό εδάφιο, θα μπορούσαν να προστεθούν οι λέξεις και του φυσικού και πολιτιστικού, ενδεχομένως, περιβάλλοντος, συμπεριλαμβανομένων του κλίματος, και την βιώσιμη ανάπτυξη.
Επίσης στο άρθρο 4, όπου αναφέρονται οι αρμοδιότητες του Υπουργείου Εξωτερικών, θα μπορούσε να γραφεί σε ξεχωριστό εδάφιο, ως εξής «η ενημέρωση σε σχέση με διμερή και παγκόσμια περιβαλλοντικά ζητήματα, συμπεριλαμβανομένης της κλιματικής κρίσης και ζητήματα βιωσίμου αναπτύξεως, η συμμετοχή σε εργασίες διεθνών περιβαλλοντικών οργανισμών και συνθηκών και συναφών πρωτοβουλιών».
Δηλαδή, θα προτείναμε μία τέτοια αναφορά στο προοίμιο και συμβολικά, αλλά και ερμηνευτικά, γιατί όπως πολύ καλά γνωρίζουμε και οι νομικοί, ότι αναφέρεται στο προοίμιο ενός τέτοιου νομοθετήματος αποτελεί και ερμηνευτικό κανόνα, χρησιμοποιείται δηλαδή και στην ερμηνεία άλλων εφαρμογών και άρθρων.
Βέβαια, σε μια επόμενη συζήτηση για τον εκσυγχρονισμό του Υπουργείου Εξωτερικών σε σχέση με αυτά τα ζητήματα, θα θέταμε και την ανάγκη τα θέματα προστασίας περιβάλλοντος και αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής να αναχθούν, ενδεχομένως, και στην ατζέντα του αναπληρωτή Υπουργού ή και Υφυπουργού Εξωτερικών, όπως είναι και σε άλλα κράτη, αλλά και να υπάρχει γραπτή αναφορά στον τίτλο ενός γενικού γραμματέα, η επιμέλεια σε αυτά τα θέματα. Είναι πάρα πολύ σημαντικό και συμβολικό και ουσιαστικό.
Αυτό, όμως, το οποίο, εν προκειμένω, μπορεί να γίνει, μέσα από την επεξεργασία στο παρόν νομοσχέδιο του Κανονισμού Λειτουργίας του Υπουργείου Εξωτερικών, είναι να δούμε τη Διεύθυνση στην οποία πρέπει να υπάγονται αυτά τα θέματα.
Η Δ5 Διεύθυνση του Υπουργείου Εξωτερικών έχει αυτή τη στιγμή επιφορτιστεί και με άλλα ζητήματα, καθώς βάσει του υπό συζήτηση νομοσχεδίου, μαζί με τα περιβαλλοντικά και κλιματικά θέματα, θα πρέπει η ίδια ομάδα να συζητά θέματα κυβερνοασφάλειας, μεταναστευτικού, μειονοτήτων κ.α.. Από την εμπειρία, την οποία έχουμε ως τώρα, και από την Επιτροπή Περιβάλλοντος, όπου βρισκόμαστε πολύ συχνά μαζί με παράγοντες του Υπουργείου Εξωτερικών σε διεθνή φόρα, το έργο το οποίο έχει η παρούσα Δ5, είναι πραγματικά πάρα πολύ βαρύ.
Έχει πολύ μεγάλη ατζέντα θεμάτων, διότι το Περιβάλλον είναι και μια οριζόντια πολιτική, που αγγίζει μεγάλη πλειοψηφία ζητημάτων. Γι’ αυτό το λόγο εκφράζω μία επιφύλαξη, για το αν θα έπρεπε να υπάρχει μία Διεύθυνση που να επιφορτίζεται με όλα αυτά τα ζητήματα και να της προστεθούν και νέα ή αν θα έπρεπε να παραμείνει η Διεύθυνση ως έχει σήμερα, μόνο με την περιβαλλοντική και την κλιματική ατζέντα και να μην επιβαρυνθεί.
Προς τούτο, αγαπητέ Πρόεδρε, έχω ένα κείμενο το οποίο θα σας το υποβάλω και το οποίο περιλαμβάνει κάποιες αλλαγές στο άρθρο 113, όπου προτείνει, τα θέματα τα οποία δεν θα έχουν άμεση, αλλά μόνο άμεση, σχέση με τα περιβαλλοντικά και τα κλιματικά, να πάνε στις άλλες Διευθύνσεις και όχι στην Διεύθυνση αυτή, η οποία είναι Προστασίας Περιβάλλοντος, Κλιματικής Αλλαγής και θα έλεγα εγώ, Βιώσιμου Αναπτύξεως. Θα σας υποβάλλω το κείμενο και ελπίζω να ληφθεί υπόψιν.
Σας ευχαριστώ πολύ για την ευκαιρία που μου δώσατε να μετάσχω στις εργασίες της Επιτροπής».