Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
κατ’ αρχάς θα ήθελα να ευχηθώ καλή ανάρρωση στον Υπουργό μας και βεβαίως, θα ήθελα να τον ευχαριστήσω και προσωπικά, διότι βρέθηκε κοντά μας στον Νομό Ηλείας χθες λόγω των πολλαπλών εστιών των πυρκαγιών που σημειώθηκαν κατά τα τελευταία εικοσιτετράωρα.
Επίσης να ευχαριστήσω την Ελληνική Αστυνομία για τη συνδρομή της στην έρευνα αλλά και στη σύλληψη εμπρηστών στο Νομό Ηλείας και σε άλλες περιοχές της χώρας και να απευθύνω και μα έκκληση προς τους συμπολίτες μου εάν γνωρίζουν στοιχεία παραπάνω για τους εμπρησμούς, να βοηθήσουν προς αυτό την Ελληνική Αστυνομία, να συνδράμουν στο έργο της για να προχωρήσουμε στη σύλληψη των εμπρηστών αυτού του απεχθούς εγκλήματος, το οποίου ταλανίζει τα τελευταία χρόνια την χώρα μας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα αναβαθμίζει ουσιαστικά τη μόρφωση και τα ακαδημαϊκά προσόντα των νέων αστυνομικών που εισέρχονται στο Αστυνομικό Σώμα. Αφορά όμως και σε κάθε πολίτη χωριστά, ο οποίος θα επωφελείται από τις αναβαθμισμένες και ποιοτικές υπηρεσίες. Η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός της εκπαίδευσης του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, η βελτίωση των υπηρεσιών που παρέχονται προς τον πολίτη και η ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας αποτελούν μια δέσμη βασικών στόχων της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας που επιτυγχάνεται και μέσα από αυτό το νομοσχέδιο. Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε ότι η τελευταία φορά που έγινε αναβάθμιση της αστυνομικής εκπαίδευσης ήταν πάλι επί Νέας Δημοκρατίας από το 2014.
Η αναδιαμόρφωση και η αναβάθμιση της εκπαίδευσης του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, καθώς και η πλήρη ένταξη της σχολής Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ως ισότιμη σχολή, ήταν ένα αίτημα που περιμέναμε να γίνει από καιρό. Σύμφωνα με το άρθρο 4 παράγραφος 2α, η Σχολή Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας έχει ως αποστολή την εκπαίδευση των δοκίμων υπαστυνόμων και των αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας με στόχο την παραγωγή και τη μετάδοση της γνώσης στους σπουδαστές της με την έρευνα και τη διδασκαλία, καθώς και την άρτια επιστημονική τους κατάρτιση και την εξοικείωση ιδίως με τις επιστήμες του δικαίου, των κοινωνικών, πολιτικών και ανθρωπιστικών επιστημών, καθώς και με γνωστικά αντικείμενα που ενισχύουν την κατανόηση του κανονιστικού και κοινωνικού πλαισίου και του περιβάλλοντος, στο οποίο ασκούν τα καθήκοντά τους.
Θα ήθελα να δώσω ιδιαίτερη έμφαση στο ότι σε αυτές τις γνώσεις θα πρέπει και πλέον μπορούν να προστεθούν όχι ένα, αλλά ακόμα περισσότερα μαθήματα περιβάλλοντος και κλιματικής κρίσης, καθώς πρόκειται για ιδιαίτερα σημαντικά ζητήματα της εποχής μας, τόσο σε εθνικό, όσο και σε διεθνές επίπεδο. Συγκεκριμένα, θα πρότεινα να προστεθούν στο πρόγραμμα διδασκαλίας μαθήματα διεθνούς, ευρωπαϊκού και εθνικού δικαίου περιβάλλοντος με ιδιαίτερη έμφαση και στο ποινικό δίκαιο περιβάλλοντος. Επίσης, ένα μάθημα εισαγωγικό ως προς την επιστημονική εξήγηση και τις επιπτώσεις των σημαντικότερων περιβαλλοντικών ζητημάτων της εποχής μας, καθώς και μάθημα εμπειρικό με μελέτες περιπτώσεων περιβαλλοντικής υποβάθμισης.
Ακόμη, θα πρότεινα και ειδικότερα μαθήματα δημόσιας υγείας, αλλά και πολιτικής προστασίας σε περιπτώσεις πρόληψης και αντιμετώπισης φυσικών και ανθρωπογενών καταστροφών. Βλέπουμε, άλλωστε, πόσο σημαντική είναι η αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής στα ζητήματα των δασικών πυρκαγιών, κυρίως, όπως είπαμε, σε περιπτώσεις εμπρησμών.
Τα δε σχετικά μαθήματα θα πρέπει να περιέχουν, τόσο θεωρητική προσέγγιση, όσο και ασκήσεις επί του πεδίου.
Σχετικά, θα πρότεινα να υπάρξει και συνεργασία, τόσο με πανεπιστήμια που συμπεριλαμβάνουν στο διδακτικό τους αντικείμενο τις σχετικές ειδικότητες -όπως άλλωστε προβλέπεται και από το παρόν νομοσχέδιο- και ακόμα στενότερη συνεργασία, εκτός από τον οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την κατάρτιση στον τομέα της επιβολής του νόμου, αλλά και την Europol -που, επίσης, προβλέπεται από το νομοσχέδιο- να υπάρξει τέτοια συνεργασία και με την Interpol. Και αυτό, διότι η Interpol διαθέτει σχετικό υλικό για τη διδασκαλία του περιβαλλοντικού εγκλήματος, έχει δε και ιδιαίτερες γνώσεις για την αντιμετώπιση του διεθνούς και διακριτικού περιβαλλοντικού εγκλήματος, ενώ έχει βοηθήσει στην οργάνωση τμημάτων περιβαλλοντικής αστυνομίας σε τρίτες χώρες.
Και με αυτή την αφορμή θα ήθελα να επαναλάβω το αίτημα για την ουσιαστική ενίσχυση της Περιβαλλοντικής Αστυνομίας που υπάρχει στη χώρα μας, αλλά πρέπει να δουλέψουμε ακόμα παραπάνω προς αυτή την κατεύθυνση. Έτσι, λοιπόν, θα πρέπει να οργανωθεί καλύτερα το τμήμα αυτό που αφορά στην περιβαλλοντική εφαρμογή, στην εφαρμογή του περιβαλλοντικού νόμου. Θεωρώ ότι με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και το ανανεωμένο πρόγραμμα σπουδών, το οποίο μπορεί να υπάρχει σε όλες τις σχολές και σε όλα τα τμήματα, το σύνολο του προσωπικού της Αστυνομίας μπορεί να διαθέτει πλέον τις βασικές και ζωτικής σημασίας γνώσεις.
Επίσης, πολύ σημαντική είναι και η πρόβλεψη μέσα στο νομοσχέδιο για την εξοικείωση με τη χρήση τεχνολογιών και με έμφαση στις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών. Οι νέες αυτές τεχνολογίες αποτελούν απαραίτητο εφόδιο για την αποτελεσματική εκπλήρωση των καθηκόντων των αστυνομικών μας, αλλά και για την προστασία του ίδιου του πολίτη, όπως, παραδείγματος χάριν, από την κακή χρήση που γίνεται με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Βεβαίως, είναι και ουσιώδης η δυνατότητα της Ελληνικής Αστυνομίας να προστατεύσει τους πολίτες και το κράτος από την περίπτωση του κυβερνο-εγκλήματος. Επίσης, πρέπει να προστεθούν και γνώσεις για τη χρήση εφαρμογών από τις δορυφορικές τεχνολογίες και από τις τεχνολογίες γεωπαρατήρησης, οι οποίες θα διευκολύνουν ιδιαίτερα την εργασία της Ελληνικής Αστυνομίας.
Αυτά τα θέματα, βεβαίως, μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο, όπως είπαμε, όλου του νέου συστήματος της εκπαίδευσης, όπως και της Σχολής Μετεκπαίδευσης και Επιμόρφωσης της Ελληνικής Αστυνομίας. Μπορεί, επίσης, να είναι και αντικείμενο διδασκαλίας και για τη Σχολή Εθνικής Ασφάλειας, καθώς η κλιματική κρίση, αλλά και η χρήση αυτών των νέων τεχνολογιών που σχετίζεται με την αντιμετώπισή της θεωρούνται πλέον ζητήματα εθνικής ασφάλειας. Το νομοσχέδιο μπορεί να αποτελέσει πράγματι μια τομή στην εκπαίδευση της Ελληνικής Αστυνομίας και πετυχαίνει τον στόχο του να θέσει τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης της Ελληνικής Αστυνομίας. Συνεπώς, δεν μπορώ παρά να εκφράσω τα συγχαρητήριά μου, τόσο στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και την Ελληνική Αστυνομία, όσο και να ευχηθώ καλή επιτυχία στο νέο διδακτικό της έργο προς όφελος όλων μας.
Ευχαριστώ πολύ.