Για πρώτη φορά στην Ελλάδα οι εργασίες της Εκτελεστικής Επιτροπής της Διακοινοβουλευτικής Ένωσης, μετά από πρόσκληση της Δ. Αυγερινοπούλου
Μια νέα σελίδα στη σύγχρονη κοινοβουλευτική ιστορία της χώρας και της Ηλείας ξεκινά να γράφεται από σήμερα, καθώς κορυφαίες διεθνείς προσωπικότητες από κάθε γωνιά του κόσμου καταφθάνουν σταδιακά στον τόπο μας, φέρνοντας μαζί τους τον παλμό της δημοκρατίας, του διαλόγου και της διακοινοβουλευτικής συνεργασίας.
Το απόγευμα της Παρασκευής, η Βουλευτής Ηλείας και εκλεγμένο μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Διακοινοβουλευτικής Ένωσης, Δρ. Διονυσία-Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, υποδέχθηκε στο αεροδρόμιο της Ανδραβίδας τον Πρόεδρο του Κοινοβουλίου της Νιγηρίας κ. Godswill Obot Akpabio, καθώς και την Πρέσβη της Νιγηρίας στην Ελλάδα, κα Amb. Ayo Luther-Ogbomode, σηματοδοτώντας την έναρξη των αφίξεων των διεθνών αποστολών στην Ηλεία.
Με ορίζοντα την Κυριακή 29 Ιουνίου, οπότε και ξεκινούν οι εργασίες της Εκτελεστικής Επιτροπής της Διακοινοβουλευτικής Ένωσης για πρώτη φορά στη χώρα μας, η Ηλεία ετοιμάζεται να υποδεχτεί έναν θεσμό με παγκόσμια ακτινοβολία, που υπηρετεί το όραμα της ειρήνης, της συνεργασίας των λαών και της προώθησης της δημοκρατίας.
Η καρδιά του κοινοβουλευτισμού χτυπά στην Αρχαία Ολυμπία – εκεί όπου γεννήθηκε η έννοια της εκεχειρίας και η ειρηνική επίλυση των διαφορών. Η φιλοξενία των εργασιών της Εκτελεστικής Επιτροπής της I.P.U. στον ιερό αυτό τόπο, ενισχύεται περαιτέρω από την προγραμματισμένη εκδήλωση για τη Διεθνή Ημέρα Κοινοβουλευτισμού, που θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 30 Ιουνίου, στον χώρο της Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας.
Η Ηλεία υποδέχεται τους Βουλευτές του κόσμου, μετατρέπεται για λίγες μέρες σε σταυροδρόμι πολιτισμών, ιδεών και κοινοβουλευτικών αξιών, και εκπέμπει ένα ηχηρό μήνυμα: ότι από τον τόπο της Ολυμπιακής Εκεχειρίας, μπορεί να ξεκινήσει ένας νέος, φωτεινός κύκλος διεθνούς συνεργασίας.
Την Κυριακή, 29 Ιουνίου, θα λάβουν χώρα για πρώτη φορά στην Ελλάδα, συγκεκριμένα στην Ηλεία, οι εργασίες της Εκτελεστικής Επιτροπής (ExecutiveCommittee) της Διακοινοβουλευτικής Ένωσης (I.P.U.), υπό την αιγίδα του Ελληνικού Κοινοβουλίου.
Η I.P.U. είναι η Παγκόσμια Ένωση των Κοινοβουλίων των Κυρίαρχων Κρατών και αριθμεί 181 χώρες-μέλη και 15 συνδεδεμένα μέλη. Σκοπός της Ένωσης είναι η προώθηση του κοινοβουλευτικού διαλόγου, η υπεράσπιση της ειρήνης και των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, η συνεργασία μεταξύ των λαών, καθώς και η εδραίωση των αντιπροσωπευτικών θεσμών.
Η Εκτελεστική Επιτροπή της Διακοινοβουλευτικής Ένωσης είναι το ανώτατο όργανό της και συγκροτείται από την Πρόεδρο της Διακοινοβουλευτικής Ένωσης, η οποία είναι και ex officio Πρόεδρος της Εκτελεστικής Επιτροπής, 15 εκλεγμένα από το Συμβούλιο μέλη, την Πρόεδρο της Συντονιστικής Επιτροπής των Γυναικών Κοινοβουλευτικών και τον Πρόεδρο του Φόρουμ Νέων Κοινοβουλευτικών. Η Εκτελεστική Επιτροπή επιβλέπει θέματα διοίκησης της Ένωσης, προτείνει το ετήσιο πρόγραμμα εργασιών και τον προϋπολογισμό και κάνει εισηγήσεις προς το Διοικητικό Συμβούλιο. Η Βουλευτής Ηλείας, Πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής των Ελλήνων και μέλος της Διακοινοβουλευτικής Ένωσης, κα Διονυσία-Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, είναι εκλεγμένο μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής. Πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες κοινοβουλευτικές θέσεις, τις οποίες έχουν τη δυνατότητα να καταλάβουν βουλευτές σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η σημαντική αυτή διεθνής συνάντηση θα φιλοξενήσει Βουλευτές-μέλη της Διακοινοβουλευτικής Ένωσης από όλον τον κόσμο. Οι υψηλοί συμμετέχοντες, μεταξύ των οποίων ο Γενικός Γραμματέας της Ένωσης, κ. MartinChungong (Καμερούν), ο Πρόεδρος του Κοινοβουλίου της Νιγηρίας, κ. GodswillObotAkpabio, η Πρόεδρος του Προεδρείου Γυναικών Κοινοβουλευτικών της Ένωσης, κα CynthiaLopezCastro (Μεξικό), η Πρόεδρος του Προεδρείου των Νέων Κοινοβουλευτικών, κα NourAbuGhoush (Ιορδανία) και ο Πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων της Αυστραλίας, κ. MiltonDick, εκπροσωπούν όλες τις Γεωπολιτικές Ομάδες της Ένωσης. Οι εργασίες της Εκτελεστικής Επιτροπής διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών.
Στο πλαίσιο των εργασιών προγραμματίζεται ειδική τελετή εορτασμού της Διεθνούς Ημέρας Κοινοβουλευτισμού, τη Δευτέρα 30 Ιουνίου, που φέτος συμπίπτει με την 136η επέτειο από την ίδρυση της Διακοινοβουλευτικής Ένωσης. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στον χώρο της Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας, στην Αρχαία Ολυμπία, ενισχύοντας τον συμβολισμό και τη βαρύτητα της περίστασης, δεδομένης της ιδιαίτερης σημασίας της Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας στην προώθηση των παγκόσμιων αξιών της Δημοκρατίας, του Διαλόγου και του Κοινοβουλευτισμού. Βασική θεματική της εκδήλωσης αποτελεί η Ισότητα των Φύλων, όπως αποτυπώνεται στην Καμπάνια της Ένωσης για το 2025, με βασικούς άξονες συζητήσεων την προώθηση της ισότητας στα κοινοβούλια, την πολιτική ενθάρρυνσης θεσμών, που λαμβάνουν υπόψη τη διάσταση των φύλων και την καταπολέμηση της βίας και των διακρίσεων λόγω φύλου.
Επισημαίνεται πως στην εκδήλωση θα παραστούν ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ηλείας και Ωλένης, Αθανάσιος Β΄, οι Βουλευτές-μέλη της Ελληνικής αντιπροσωπείας στη Διακοινοβουλευτική Ένωση, κ.κ. Δημήτριος Αβραμόπουλος, επικεφαλής, και Χριστίνα Αλεξοπούλου, οι Βουλευτές του Νομού Ηλείας, καθώς, επίσης, ο Πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας, κ. Χάρης Τσολάκης, ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, κ. Νεκτάριος Φαρμάκης, Αντιπεριφερειάρχες, οι Δήμαρχοι Ηλείας, πλήθος τοπικών φορέων και αρχών.
Σημειώνεται πως η εκδήλωση θα κλείσει με συμβολική δενδροφύτευση, που θα πραγματοποιηθεί από τους συμμετέχοντες σε παρακείμενο χώρο της Ολυμπιακής Ακαδημίας.
Τέλος, την Τρίτη, 1 Ιουλίου, οι υψηλοί συμμετέχοντες θα πραγματοποιήσουν εθιμοτυπική συνάντηση με τον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, κ. Νικήτα Κακλαμάνη, στο Μέγαρο της Βουλής, παρουσία Βουλευτών-μελών της Ελληνικής αντιπροσωπείας στη Διακοινοβουλευτική Ένωση και Βουλευτών-Προέδρων Ομάδων Φιλίας χωρών των συμμετεχόντων.
«Θα ήθελα, από καρδιάς, να συγχαρώ όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες που είδαν σήμερα τους κόπους τους να ανταμείβονται. Με την ανακοίνωση των βαθμολογιών των Πανελλαδικών Εξετάσεων, κλείνει για εσάς ένα μεγάλο κεφάλαιο προσπαθειών και θυσιών, και ανοίγει μια νέα σελίδα προοπτικής, δημιουργίας και ελπίδας. Στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς σας, που στάθηκαν σταθεροί συνοδοιπόροι, με πίστη, αγάπη και καθοδήγηση, οφείλουμε ένα θερμό “ευχαριστώ”.
Η σκέψη μου, όμως, είναι εξίσου κοντά και σε εκείνους που σήμερα ίσως νιώθουν απογοήτευση, που δεν κατάφεραν, αυτή τη φορά, να αγγίξουν τον στόχο τους. Θέλω να τους πω ότι η ζωή δεν καθορίζεται από μια βαθμολογία. Η ζωή προσφέρει δεύτερες και τρίτες ευκαιρίες – αρκεί να μείνει κανείς προσηλωμένος στο όνειρό του και να συνεχίσει με εμπιστοσύνη στον εαυτό του. Κρατήστε την πίστη σας, εξερευνήστε τα ταλέντα σας και συνεχίστε με θάρρος.
Εύχομαι σε όλους υγεία, δύναμη και μια πορεία γεμάτη φως και προκοπή. Είμαι δίπλα σας σε ό,τι χρειαστείτε στην νέα σας ακαδημαϊκή πορεία».
«Η λήξη της απεργίας στα λιμάνια Πάτρας και Ηγουμενίτσας αποτελεί μια θετική εξέλιξη για τους παραγωγούς μας και την τοπική οικονομία. Με γνώμονα τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα, προχώρησα σε παρεμβάσεις και επικοινωνία με την πολιτική ηγεσία των αρμόδιων Υπουργείων, προκειμένου να δρομολογηθεί η επίλυση του ζητήματος και να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Η απρόσκοπτη θαλάσσια μεταφορά των αγροτικών μας προϊόντων, ιδιαίτερα των ευπαθών, όπως το καρπούζι, είναι κρίσιμη τόσο για την οικονομική αγροτική ανάπτυξη όσο και για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των προϊόντων του τόπου μας στις διεθνείς αγορές. Η Γαλάζια Ανάπτυξη αποτελεί στρατηγική κατεύθυνση για τη βιώσιμη ανάπτυξη της Δυτικής Ελλάδας για την οποία θα συνεχίσω να εργάζομαι με συνέπεια»
«Καλωσορίζουμε τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρίστο Δήμα, στην Ηλεία, με τον οποίο είχα μια ουσιαστική επικοινωνία, εν όψει της παρουσίας του στην περιοχή. Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκε η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Πατρών–Πύργου, έργο κρίσιμης σημασίας για την Ηλεία, το οποίο προχωρά εντός των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων, καθώς μέχρι στα τέλη του Ιουλίου αναμένεται η παράδοση των πρώτων 65 χιλιομέτρων, ενώ το σύνολο του έργου θα ολοκληρωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στις απαραίτητες συνδέσεις με την Αμαλιάδα, τη Γαστούνη, την Κυλλήνη, ο σχεδιασμός των οποίων ήδη προχωρά.
Παράλληλα, επανέφερα το ζήτημα των αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων στο παράπλευρο οδικό δίκτυο, τα οποία όπως διαβεβαίωσε ο Υπουργός θα προχωρήσουν άμεσα, καθώς και την ανάγκη επίσπευσης της διαδικασίας αποζημίωσης των απαλλοτριωμένων εκτάσεων στις περιοχές Βουπρασίας και Πηνειού.
Ως προς το τμήμα Πύργος – Κόμβος Αλφειού – Καλό Νερό – Τσακώνα της Ολυμπίας Οδού, πρόθεση του Υπουργείου είναι να προχωρήσει ανάλογα και με τις περιβαλλοντικές μελέτες και να επιταχυνθούν όλες οι διοικητικές διαδικασίες, ώστε να αρθεί κάθε εκκρεμότητα για την υλοποίησή του.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αποδεικνύει έμπρακτα την προσήλωσή της στις δεσμεύσεις της απέναντι στους πολίτες της Ηλείας. Η ολοκλήρωση του οδικού δικτύου, ένα έργο εθνικής σημασίας, δεν αποτελεί απλώς αναπτυξιακή προτεραιότητα – είναι ζήτημα ζωής. Είναι προϋπόθεση για την οδική ασφάλεια, την τουριστική άνθηση, τη διευκόλυνση του εμπορίου και της αγροτικής παραγωγής».
Η κρίσιμη διπλή επιβάρυνση από το κάπνισμα και το άτμισμα στην υγεία και στο περιβάλλον, αναδείχθηκε στην κοινή συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος και της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων, υπό την προεδρία της Δρος. Διονυσίας-Θεοδώρας Αυγερινοπούλου. Η συνεδρίαση αποκάλυψε την επιβάρυνση που προκαλεί το κάπνισμα και το άτμισμα, όχι μόνο στη δημόσια υγεία αλλά και στο φυσικό περιβάλλον, υπογραμμίζοντας πως δεν είναι απλώς βλαβερές συνήθειες, αλλά «σιωπηλοί εχθροί» με ορατές και αόρατες συνέπειες.
Η Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος τόνισε τη διπλή απειλή που συνιστά το κάπνισμα, τόσο για τη δημόσια υγεία, όσο και για το περιβάλλον και υπενθύμισε ότι τα τσιγάρα περιέχουν τοξικές ουσίες όπως νικοτίνη, μόλυβδο και αρσενικό, αλλά και πλαστικά στοιχεία όπως η οξική κυτταρίνη στα φίλτρα, τα οποία ρυπαίνουν εδάφη, υδάτινους πόρους και διαταράσσουν τα οικοσυστήματα. Κάλεσε σε άμεση ενίσχυση της δράσης κατά του καπνίσματος και του ατμίσματος ενώ τόνισε την ανάγκη για μια πιο συνεκτική και λεπτομερή μελέτη για τις επιπτώσεις τους στην υγεία και το φυσικό περιβάλλον. Υπογράμμισε, παράλληλα, τον ρόλο της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής στην προώθηση πολιτικών για την προστασία της υγείας αλλά και την υψηλή προτεραιότητα που δίνει η Επιτροπή Περιβάλλοντος στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του καπνίσματος. Η Δρ. Αυγερινοπούλου επισήμανε την κρισιμότητα της έρευνας γύρω από το φαινόμενο της «διπλής επιβάρυνσης» — όπου ο οργανισμός που εκτίθεται στον καπνό, τα μη καπνικά προϊόντα και στην ατμοσφαιρική ρύπανση δέχεται πολλαπλασιαστικά τοξικά φορτία. Η συνεργική αυτή επίπτωση αφορά τόσο ενεργούς όσο και παθητικούς καπνιστές, καθώς ο παθητικός καπνιστής επιβαρύνεται άδικα με δύο πηγές τοξικότητας, χωρίς να το επιλέγει, όπως υπογράμμισε.
Τα Μέλη των Επιτροπών ενημέρωσαν οι κ.κ.: Φωτεινή Κουλούρη, Προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Ποιότητας Ζωής του Υπουργείου Υγείας, Νικόλαος Σύψας, Καθηγητής Παθολογικής Φυσιολογίας – Λοιμωξιολογίας της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Λοιμώξεων (ΕΕΛ), Κωνσταντίνος Τούτουζας, Καθηγητής Καρδιολογίας της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ και Πρόεδρος της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας, Χρήστος Χατζηχριστοδούλου, Καθηγητής Υγιεινής και Επιδημιολογίας στο Τμήμα Ιατρικής της Σχολής Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και Πρόεδρος του Δ.Σ. του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), Εμμανουήλ Σαλούστρος, Αναπληρωτής Καθηγητής Ογκολογίας της Σχολής Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και Πρόεδρος της Εταιρείας Ογκολόγων Παθολόγων Ελλάδας (ΕΟΠΕ), Πολυξένη Νικολοπούλου-Σταμάτη, Καθηγήτρια Περιβαλλοντικής Παθολογικής Ανατομικής της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ και Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Επιστημόνων για την Κοινωνική και Περιβαλλοντική Ευθύνη – European Network of Scientists for Social and Environmental Responsibility (ENSSER), Έλια Ψυλλάκη, Καθηγήτρια Υδατικής Χημείας της Σχολής Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης και Στυλιανός Λουκίδης, Πρόεδρος της Ελληνικής Πνευμονολογικής Εταιρείας.
Η κα. Φωτεινή Κουλούρη έφερε στο φως τα ανησυχητικά στατιστικά δεδομένα που δείχνουν ότι το 36% των Ελλήνων παραμένουν καπνιστές, ξεπερνώντας το μέσο όρο της ΕΕ που είναι 24%. Παράλληλα, η αύξηση του ατμίσματος μεταξύ των εφήβων, με ηλικία έναρξης ακόμη και στα 11 έτη, εγείρει συναγερμό. Παρόλα αυτά, υπήρξε και μια ελπιδοφόρα είδηση: η Ελλάδα καταγράφει σημαντική πρόοδο, καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση στην Ευρώπη όσον αφορά τη μείωση του καπνίσματος κατά 6% μεταξύ 2020 και 2023.
Η συζήτηση προχώρησε στις νομοθετικές πρωτοβουλίες, όπου τέθηκαν σε πρώτη προτεραιότητα η ενίσχυση του νομικού πλαισίου για την προστασία των ανηλίκων και η αυστηρή απαγόρευση πώλησης προϊόντων καπνού και ηλεκτρονικών τσιγάρων σε ανηλίκους. Επιπλέον, ήδη ξεκινά η προετοιμασία για την αναθεώρηση της ευρωπαϊκής οδηγίας TPD, με τον φιλόδοξο στόχο να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον χωρίς καπνό έως το 2040.
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, ο κ. Στυλιανός Λουκίδης, μοιράστηκε την εμπειρία του από πρόσφατη ευρωπαϊκή συνάντηση στο Δουβλίνο, όπου κορυφαίοι υγειονομικοί παράγοντες επισήμαναν τη σοβαρότητα των χρόνιων αναπνευστικών νοσημάτων. Αποκαλυπτικοί ήταν οι αριθμοί που παρουσίασε: 88 εκατομμύρια Ευρωπαίοι υποφέρουν από χρόνια αναπνευστικά προβλήματα, με 400.000 θανάτους ετησίως και οικονομικό κόστος 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Στην Ελλάδα, το 10% του πληθυσμού πάσχει από χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια, ενώ η διάγνωση καρκίνου του πνεύμονα αφορά 8.000 άτομα ετησίως, με θνησιμότητα άνω του 70% σε πενταετή βάση. Το άσθμα πλήττει το 9% των Ελλήνων, με τα παιδιά να αντιπροσωπεύουν το 5% αυτού του ποσοστού.
Ο κ. Λουκίδης επισήμανε πως οι βασικοί παράγοντες για αυτά τα νοσήματα είναι το κάπνισμα, η περιβαλλοντική ρύπανση και η παχυσαρκία, προτείνοντας ριζικές αλλαγές: να ορίζονται οι χώροι όπου επιτρέπεται το κάπνισμα αντί για το πού απαγορεύεται, να απαγορευτεί πλήρως το κάπνισμα σε νοσοκομεία και στους εξωτερικούς τους χώρους, περιορισμός του ατμίσματος που ήδη προκαλεί ανησυχία, καθώς και αυστηροποίηση ποινών για εμπρησμούς δασών που επιδεινώνουν την ατμοσφαιρική ρύπανση. Το 2026, η Πνευμονολογική Εταιρεία θα ξεκινήσει την καμπάνια «Στρατηγική Πρόληψης», εστιάζοντας στην ευαισθητοποίηση για το περιβάλλον και το κάπνισμα.
Ο κ. Χρήστος Χατζηχριστοδούλου, επιβεβαίωσε τα στοιχεία, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα μελέτης του 2024 που δείχνουν το 38% των Ελλήνων ενήλικων καπνιστών, με ένα 8% να χρησιμοποιεί ηλεκτρονικά τσιγάρα. Η έναρξη του καπνίσματος μετακινείται πλέον ακόμα πιο νωρίς, με παιδιά ακόμα από το δημοτικό να εκτίθενται. Έρευνα του ΕΠΙΨΥ αποκαλύπτει πως σχεδόν οι μισοί ανήλικοι έχουν δοκιμάσει ηλεκτρονικό τσιγάρο. Παρά το γεγονός ότι το 70% των καπνιστών επιθυμεί να διακόψει το κάπνισμα, μόλις το 15% κάνει προσπάθεια και μόνο το 12% απευθύνεται σε ειδικά ιατρεία, ενώ μόνο το 6% διατηρεί τη διακοπή μακροχρόνια. Το παθητικό κάπνισμα παραμένει έντονο με το 50% των νοικοκυριών να το επιτρέπουν, ενώ το 25% δηλώνει έκθεση σε εργασιακούς χώρους και το 20% σε εστιατόρια. Ο ΕΟΔΥ έχει σχεδιάσει στρατηγικά μέτρα με επιδημιολογικές μελέτες ανά διετία, συνεργασίες με το Υπουργείο Παιδείας, και αξιοποίηση πόρων ΕΣΠΑ για την πρόληψη και εκπαίδευση νέων.
Ο κ. Νικόλαος Σύψας ανέδειξε την ευρύτερη σχέση μεταξύ περιβάλλοντος και δημόσιας υγείας, σημειώνοντας ότι η καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος οδηγεί σε νέες πανδημίες και λοιμώξεις. Αναφέρθηκε στην περίπτωση του Candida auris, που μεταλλάχθηκε λόγω κλιματικής αλλαγής και πλέον απειλεί τα νοσοκομεία. Το κάπνισμα, υπογράμμισε, είναι από τους κύριους παράγοντες νοσηρότητας και αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο λοιμώξεων όπως η γρίπη, η φυματίωση, και η COVID-19. Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι η νέα γενιά έρχεται σε επαφή πολύ νωρίς με τον εθισμό, μέσω του ατμίσματος που προσελκύει ακόμη και παιδιά δημοτικού. Πρότεινε, δε, ως προτεραιότητα τη σύσταση μιας Εθνικής Στρατηγικής Υγείας για το κάπνισμα και το περιβάλλον, που να ενσωματώνει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και το κράτος.
Η κα. Ελένη Ψυλλάκη τόνισε την ιδιαίτερη σοβαρότητα των αποτσίγαρων ως ρύπου, βασιζόμενη σε ευρωπαϊκά προγράμματα και έρευνες του εργαστηρίου της. Υπογράμμισε την τοξικότητά τους και την ανάγκη ένταξής τους σε μοντέλα κυκλικής οικονομίας για την προστασία του περιβάλλοντος.
Ο κ. Κωνσταντίνος Τούτουζας παρουσίασε τα επιστημονικά δεδομένα που συνδέουν το κάπνισμα με τα καρδιαγγειακά νοσήματα και την περιβαλλοντική ρύπανση. Ζήτησε καθολική απαγόρευση πώλησης καπνικών προϊόντων, περιβαλλοντική φορολογία και ενίσχυση της πρόληψης μέσω εκπαίδευσης και χρηματοδότησης ιατρείων διακοπής καπνίσματος.
Ο κ. Εμμανουήλ Σαλούστρος επισήμανε το κάπνισμα ως βασικό παράγοντα κινδύνου για καρκίνο και την ανάγκη προστασίας των νέων. Τόνισε την επικίνδυνη παραπληροφόρηση για τα νέα καπνικά προϊόντα και πρότεινε μέτρα πρόληψης, όπως βιωματική εκπαίδευση, αυστηρότερο νόμο και προσυμπτωματικό έλεγχο με αξονική τομογραφία.
Η κα. Πολυξένη Νικολοπούλου-Σταμάτη εστίασε στην ατμοσφαιρική ρύπανση και τη συνεργία της με το κάπνισμα, επισημαίνοντας τις επιπτώσεις στην υγεία ακόμα και των μη καπνιστών. Τόνισε την ανάγκη ευαισθητοποίησης από μικρή ηλικία με βιωματική προσέγγιση και υπογράμμισε τη σημασία της διεπιστημονικής συνεργασίας μέσω του προγράμματος «Περιβάλλον και Υγεία» του ΕΚΠΑ.
Η συνεδρίαση κατέληξε με τη ισχυρή παραδοχή ότι η αντιμετώπιση του καπνίσματος και της περιβαλλοντικής ρύπανσης απαιτεί όχι μόνο νομοθετική δράση αλλά και βαθιά κοινωνική συνείδηση, ευαισθητοποίηση, και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Η προστασία της δημόσιας υγείας και του φυσικού μας περιβάλλοντος δεν μπορεί να περιμένει. Η συνεργασία των Επιτροπών αποτελεί ένα δυναμικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, υπογραμμίστηκε χαρακτηριστικά. Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε και στην ανάγκη ανάληψης από την Κυβέρνηση και τα αρμόδια Υπουργεία ενισχυμένων πρωτοβουλιών για την ενημέρωση των πολιτών και κυρίως των νέων για τις συνέπειες χρήσης καπνικών και μη καπνικών προϊόντων.
Σε αυτό το πλαίσιο, σήμερα το απόγευμα έχει προγραμματιστεί ενημέρωση από τον Υπουργό Υγείας, κ. Άδωνι Γεωργιάδη, για το σ/ν του Υπ. Υγείας με τίτλο: «Προστασία των ανηλίκων από προϊόντα καπνού και αλκοόλ – Ρυθμίσεις για μη καπνικά προϊόντα – Ψηφιακό μητρώο ελέγχου προϊόντων καπνού, αλκοόλ και λοιπών μη καπνικών προϊόντων και άλλες διατάξεις».
H Βουλευτής Ν. Ηλείας και Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, επιτροπής αρμόδιας και για την παρακολούθηση των επιπτώσεων της Κλιματικής Κρίσης ενημερώνει, σε συνέχεια σχετικής ενημέρωσης από το Υπουργείο Υγείας, ότι ενόψει της επερχόμενης ανόδου της θερμοκρασίας στη χώρα, το Υπουργείο, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του και σύμφωνα με τις διεθνείς συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (Π.Ο.Υ.) και του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού, εξέδωσε επικαιροποιημένες οδηγίες για την πρόληψη και αντιμετώπιση των επιπτώσεων του καύσωνα στην υγεία του πληθυσμού.
Σε επικοινωνία με την Αναπληρώτρια Υπουργό Υγείας, κα Ειρήνη Αγαπηδάκη, υπογραμμίζεται η σημασία της έγκαιρης και συστηματικής κινητοποίησης των υπηρεσιών του Δημοσίου, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των Μονάδων Υγείας και των μέσων μαζικής ενημέρωσης για την προστασία των ευπαθών ομάδων και του γενικού πληθυσμού.
Οι βασικές οδηγίες προστασίας περιλαμβάνουν:
Παραμονή σε δροσερούς και κλιματιζόμενους χώρους, ειδικά για ηλικιωμένους, μικρά παιδιά, εγκύους, ασθενείς και εργαζομένους σε εξωτερικούς χώρους.
Ελαφρύ ντύσιμο, χρήση καπέλου και γυαλιών ηλίου, αποφυγή έκθεσης στον ήλιο και περιορισμός άσκοπων μετακινήσεων τις θερμότερες ώρες της ημέρας.
Συχνή ενυδάτωση με νερό ή αραιωμένους φυσικούς χυμούς και αποφυγή κατανάλωσης αλκοόλ ή βαριών γευμάτων.
Λήψη πολλών χλιαρών ντους και χρήση δροσερών επιθεμάτων στο σώμα.
Ειδική προσοχή στους πολίτες που λαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή για χρόνια νοσήματα – συνιστάται συνεννόηση με τον θεράποντα ιατρό τους.
Συνεχής φροντίδα των ηλικιωμένων ώστε να μην μένουν μόνοι τους κατά τις ημέρες υψηλής θερμοκρασίας.
Ειδικές μέριμνες για τη λειτουργία ιδρυμάτων και χώρων φιλοξενίας βρεφών, παιδιών, ηλικιωμένων και ατόμων με αναπηρία.
Συμπτώματα και Πρώτες Βοήθειες Θερμοπληξίας
Το Υπουργείο Υγείας επισημαίνει τα βασικά συμπτώματα που ενδέχεται να προκύψουν από την έκθεση σε υψηλές θερμοκρασίες, όπως πονοκέφαλος, τάση λιποθυμίας, ναυτία, εμετοί, ταχυπαλμία, σύγχυση, απώλεια συνείδησης και καλεί τους πολίτες να ζητούν άμεσα ιατρική βοήθεια σε περίπτωση εμφάνισης αυτών των συμπτωμάτων. Πρώτη φροντίδα περιλαμβάνει τη μεταφορά σε δροσερό χώρο, την απομάκρυνση ρούχων και την εφαρμογή παγοκύστεων ή κρύων επιθεμάτων.
Ατμοσφαιρική Ρύπανση
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον κίνδυνο από την ατμοσφαιρική ρύπανση και την υπέρβαση των επιπέδων όζοντος και αιωρούμενων σωματιδίων (ΑΣ10), που επιβαρύνουν περαιτέρω τις επιπτώσεις των υψηλών θερμοκρασιών στην υγεία. Οι ευπαθείς ομάδες καλούνται να παραμείνουν σε εσωτερικούς, κλιματιζόμενους χώρους και να αποφεύγουν την έντονη σωματική δραστηριότητα.
Οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται αναλυτικά για τις επικαιροποιημένες οδηγίες και τις τιμές ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Υγείας: www.moh.gov.gr
Η προστασία της υγείας του πληθυσμού από τις ακραίες θερμοκρασίες αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα της Πολιτείας.
Χιλιάδες τόνοι μένουν αδιάθετοι λόγω απεργίας στα λιμάνια
Σε στοχευμένες επαφές με την πολιτική ηγεσία των συναρμόδιων Υπουργείων, ζητώντας άμεση παρέμβαση για την κρίσιμη κατάσταση που πλήττει την παραγωγή καρπουζιού και την τοπική οικονομία, λόγω της παρατεταμένης απεργίας των ναυτών (ΠΕΝΕΝ) στα πλοία της Αδριατικής, προχώρησε η Βουλευτής Ηλείας της Νέας Δημοκρατίας, Δρ. Διονυσία-Θεοδώρα Αυγερινοπούλου.
Σε επικοινωνία που είχε με το Γραφείο του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Βασίλη Κικίλια και τον Υφυπουργό Ναυτιλίας κ. Στέφανο Γκίκα, η Βουλευτής μετέφερε την αγωνία των παραγωγών της Ηλείας, τονίζοντας τον κίνδυνο σημαντικής απώλειας της φετινής σοδειάς.
Παράλληλα, η κα. Αυγερινοπούλου βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με τον Γενικό Διευθυντή της ΕΘΕΑΣ, κ. Μόσχο Κορασίδη, ύστερα και από την επιστολή της ΕΘΕΑΣ προς τα Υπουργεία Ναυτιλίας, Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, η οποία αναδεικνύει το οξύ πρόβλημα για τους παραγωγούς καρπουζιού σε Ηλεία, Μεσσηνία και Αχαΐα, όπου χιλιάδες τόνοι προϊόντος κινδυνεύουν να χαθούν.
Η κα. Αυγερινοπούλου ενημερώθηκε από την ΕΘΕΑΣ και παραγωγικούς φορείς της Ηλείας ότι πάνω από 1.000 φορτηγά με καρπούζια παραμένουν εγκλωβισμένα στα λιμάνια Πάτρας και Ηγουμενίτσας, ενώ η θερμοκρασία ανεβαίνει και το προϊόν σαπίζει στα χωράφια. Καθημερινά, εκτιμάται πως περισσότερα από 5.000.000 κιλά μένουν αδιάθετα, με την ημερήσια οικονομική ζημία να ξεπερνά το 1.500.000 ευρώ. Ταυτόχρονα, οι διεθνείς αγορές – κυρίως η Ιταλία – αναμένουν φορτία που δεν μπορούν να αποσταλούν.
Παρά την ευνοϊκή απόφαση του Πρωτοδικείου Πειραιά, που επιτρέπει την εκτέλεση των δρομολογίων, καμία ουσιαστική πρόοδος δεν έχει σημειωθεί μέχρι στιγμής. Η Βουλευτής ζήτησε συντονισμένες ενέργειες ώστε τα προϊόντα να φτάσουν έγκαιρα στον προορισμό τους, αποτρέποντας μια ολοσχερή οικονομική και παραγωγική ζημία για την Ηλεία.
Η Δρ. Αυγερινοπούλου κάλεσε άμεσα τους αρμόδιους να δώσουν λύση, επισημαίνοντας ότι «η θαλάσσια μεταφορά των αγροτικών μας προϊόντων είναι η αρτηρία της τοπικής μας οικονομίας και οποιοδήποτε εμπόδιο προκαλεί ντόμινο απωλειών – από τον αγρότη ως τον εξαγωγέα, από το χωράφι ως το ράφι της Ευρώπης».
Η Δρ. Αυγερινοπούλου διαχρονικά στηρίζει τη στρατηγική ενίσχυσης των θαλάσσιων μεταφορών ως θεμελιώδη κρίκο στη Γαλάζια Οικονομία, η οποία συνδέεται άρρηκτα με την τοπική παραγωγή και την εξαγωγική δυναμική του αγροδιατροφικού τομέα, καθώς οι λιμένες αποτελούν πύλες διεθνούς διάθεσης των τοπικών προϊόντων και κινητήριους μοχλούς για τη δημιουργία εισοδήματος, θέσεων εργασίας και βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης.
Ζήτησε επίσπευση των ενεργειών για την αξιοποίηση λουτρών Καϊάφα, Παρά θιν’ Αλός και κάμπινγκ Κουρούτας
Με σταθερό βηματισμό προς την αξιοποίηση του φυσικού κεφαλαίου της Ηλείας και την βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής, συνεχίζει τις παρεμβάσεις της η Βουλευτής Ηλείας της Ν.Δ. και Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, Δρ. Διονυσία – Θεοδώρα Αυγερινοπούλου. Σε πρόσφατη συνάντηση εργασίας που πραγματοποιήθηκε στα γραφεία της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), η Δρ. Αυγερινοπούλου συζήτησε με την Διευθύνουσα Σύμβουλο της ΕΤΑΔ, κα Ηρώ Χατζηγεωργίου, για ζητήματα αξιοποίησης του συνόλου των ακινήτων του Νομού Ηλείας που βρίσκονται υπό τη διαχείριση της Εταιρείας. Σε αυτό το πλαίσιο, η συζήτηση εστιάστηκε κυρίως στην προώθηση και επίσπευση των διαδικασιών αξιοποίησης των λουτρών του Καϊάφα, του Παρά θιν’ Αλός και του κάμπινγκ της Κουρούτας.
Σχετικά με την αξιοποίηση των ιαματικών πηγών και της Λίμνης Καϊάφα, το έργο χαρακτηρίστηκε ως στρατηγικής σημασίας το οποίο απαιτεί ολιστική προσέγγιση. Η ΕΤΑΔ έχει συστήσει ειδικό τμήμα για να προτεραιοποιήσει τα μεγάλα έργα επενδύσεων, όπου έχει ενταχθεί και το Κτήμα Ζαχάρως και στις αρχές Ιουλίου έχει προγραμματιστεί νέα συνάντηση της Βουλευτού Ηλείας με τους ειδικούς συνεργάτες της Εταιρείας, με στόχο την επίσπευση των διαδικασιών αξιοποίησης της περιοχής που αποτελεί σημαντικό πόλο ανάπτυξης για το σύνολο της Ηλείας.
Για το ακίνητο “Παρά Θίν’ Αλός”, στην παραλία Ζαχάρως, η κα. Αυγερινοπούλου αναφέρθηκε στην ανάγκη αξιοποίησή του, εντός των προβλεπόμενων χρήσεων γης, ώστε να επαναλειτουργήσει άμεσα και ουσιαστικά προς όφελος της τοπικής κοινωνίας.
Σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση του Κάμπινγκ Κουρούτας, ήδη έχει δρομολογηθεί διαδικασία για την παραχώρησή του στον Δήμο Ήλιδας, μέσω συμβολαιογραφικής πράξης, ώστε να μπορεί να λειτουργήσει χωρίς μεταβίβαση της κυριότητας.
Στην συνάντηση συμμετείχαν νομικοί και τεχνικοί σύμβουλοι της ΕΤΑΔ, ο Πρόεδρος του Συλλόγου των εν Αθήναις Ζαχαραίων, δικηγόρος, κ. Βασίλης Φουρλής καθώς και ο πρώην Αντιδήμαρχος Τουρισμού και Περιβάλλοντος του Δήμου Ζαχάρως, κ. Παναγιώτης Παναγόπουλος.
Όπως ανέφερε σε δήλωσή της η κα. Αυγερινοπούλου «η Ηλεία ξανασχεδιάζει το μέλλον της με στρατηγική, γνώση και περιβαλλοντική υπευθυνότητα. Τα ακίνητα της ΕΤΑΔ στον νομό μας, μπορούν και πρέπει να μετατραπούν σε εμβληματικά παραδείγματα βιώσιμης αξιοποίησης, συνδυάζοντας τον σεβασμό στο περιβάλλον με την τουριστική και πολιτιστική ανάπτυξη».
Με ιδιαίτερη χαρά, συγχαίρω τον συνάδελφο και φίλο Κώστα Σκρέκα για την εκλογή του στη θέση του Γενικού Γραμματέα της Νέας Δημοκρατίας. Η εμπιστοσύνη που του έδειξε ο Πρωθυπουργός και Πρόεδρος του κόμματός μας, Κυριάκος Μητσοτάκης, καθώς και η ευρεία στήριξη από την Πολιτική Επιτροπή του κόμματος, αντανακλούν όχι μόνο τη μακρόχρονη εμπειρία αλλά και την ικανότητά του να εμπνέει, να συνθέτει και να εργάζεται με συνέπεια για το κοινό καλό.
Είχα την τιμή να συνεργαστώ μαζί του σε κρίσιμα υπουργικά χαρτοφυλάκια – στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, καθώς και στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Η συνεργασία μας υπήρξε σταθερά εποικοδομητική, με έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος, τον βιώσιμο σχεδιασμό και την ενίσχυση της περιφερειακής ανάπτυξης. Ειδικά για την Ηλεία, η συμβολή του στην προώθηση θεσμικών εργαλείων και πολεοδομικών λύσεων ήταν ουσιαστική και καρποφόρα.
Ήμουν από τους βουλευτές που στήριξαν, με την υπογραφή τους, την υποψηφιότητά του για τη θέση του Γενικού Γραμματέα, πιστεύοντας ακράδαντα ότι ενσωματώνει τη θεσμική σοβαρότητα με την ανθρώπινη προσέγγιση· στοιχεία πολύτιμα για έναν Γραμματέα που καλείται να χτίζει γέφυρες και να βλέπει μπροστά.
Είμαι βέβαιη ότι η παράταξή μας θα βαδίσει προς την 3η τετραετία με ορμή, έμπνευση και έργο — ακριβώς αυτό που εκπροσωπεί και ο κ. Γραμματέας.
Του εύχομαι κάθε επιτυχία στα νέα του καθήκοντα
Με εκτίμηση Δρ. Διονυσία – Θεοδώρα Αυγερινοπούλου
Βουλευτής Ηλείας, Νέα Δημοκρατία