



-Κάλεσμα ανάληψης δράσης κατά την παρουσίαση του βιβλίου του διεθνούς φήμης θαλάσσιου βιολόγου και εξερευνητή, Enric Sala
Κάλεσμα να περπατήσουμε σε ένα μονοπάτι σοφίας, κατανόησης του υπέροχου φυσικού μας κόσμου, αλλά και ανάληψης δράσης για την προστασία του, απηύθυνε η Δρ. Διονυσία-Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, Ειδική Απεσταλμένη του Πρωθυπουργού για τους Ωκεανούς, Βουλευτής Ν. Ηλείας, Ν.Δ., Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, μιλώντας για το βιβλίο του διεθνούς φήμης θαλάσσιου βιολόγου και εξερευνητή, Enric Sala, «Η φύση της Φύσης: Γιατί χρειαζόμαστε την άγρια φύση», στην διάρκεια της παρουσίασής του από το Public και οι εκδόσεις Ροπή, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Public Συντάγματος. Όπως υπογράμμισε, η προστασία της φύσης δεν είναι απλώς ζήτημα ηθικής, είναι θεμελιώδης προϋπόθεση για την επιβίωσή μας ενώ η αναγνώριση αυτής της αλήθειας είναι το πρώτο βήμα προς ένα βιώσιμο μέλλον.
Η Δρ. Αυγερινοπούλου τόνισε ότι πρόκειται για ένα έργο που μας καλεί να αναστοχαστούμε τη σχέση μας με το φυσικό περιβάλλον και συγκεκριμένα με την άγρια ζωή, μια σχέση της οποίας ο επαναπροσδιορισμός κρίνεται πιο επιτακτικός όσο ποτέ, ώστε να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε επιτυχώς την τριπλή πλανητική κρίση, η οποία δημιουργείται λόγω της απώλειας της βιοποικιλότητας, της κλιματικής κρίσης και της ρύπανσης τόσο σε εθνικό, όσο και σε περιφερειακό και διεθνές επίπεδο. «Το βασικό μήνυμα του βιβλίου είναι ότι όλα τα οικοσυστήματα είναι αλληλένδετα και επηρεάζει το ένα το άλλο, όσο μακριά και να βρίσκονται. Και εμείς οι άνθρωποι αποτελούμε τμήμα αυτών των οικοσυστημάτων. Ο άνθρωπος επηρεάζει αλλά και εξαρτάται στενά από τη φύση και αν θέλουμε να διαφυλάξουμε την ανθρώπινη ζωή και την υγεία στον πλανήτη, πρέπει πρώτα από όλα να διαφυλάξουμε τον ίδιο τον πλανήτη. Ο δε πολιτικός κόσμος πρέπει να ανταποκριθεί στα περιβαλλοντικά κελεύσματα, τους στόχους και τις παγκόσμιες νομικές δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει υπό την αιγίδα του ΟΗΕ και της ΕΕ, καθώς αυτές περικλείουν την συλλογική παγκόσμια γνώση επί αυτών των θεμάτων», υπογράμμισε.
Μιλώντας για την προστασία της βιοποικιλότητας, που είναι αντικείμενο του βιβλίου και των αδρών περιγραφών του Enric Sala, τόνισε ότι έχουμε βαθιά υποχρέωση να ανταποκριθούμε στον Στόχο 30Χ30 του Πρωτοκόλλου του Kunming – Montreal που υιοθετήθηκε εντός του Παγκοσμίου Πλαισίου για την Βιοποικιλότητα και θα πρέπει να στοχεύσουμε έτι περαιτέρω στην προστασία και διαφύλαξη του 50% της βιόσφαιρας για την απρόσκοπτη λειτουργία των οικοσυστημάτων, αθίκτων από την ανθρώπινη δραστηριότητα, αν θέλουμε η ανάπτυξή μας να είναι βιώσιμη και για τις μέλλουσες γενεές.
Παράλληλα, δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην φιλία που την συνδέει με τον συγγραφέα και την παράλληλη δράση τους για την προστασίας των ωκεανών, όπως κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στη χώρα μας για την 9η Διάσκεψη για τους Ωκεανούς που συντόνισε η Δρ. Αυγερινοπούλου, εκ μέρους του Πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, στην Αθήνα τον Απρίλιο του 2024.
Η Δρ. Αυγερινοπούλου διάβασε χαρακτηριστικά αποσπάσματα του βιβλίου υπογραμμίζοντας ότι το βιβλίο τονίζει ότι όλα τα έμβια όντα και τα οικοσυστήματα είναι συνδεδεμένα μέσω ενός ιστού ζωής. «Μέσα από αυτό το ταξίδι, ανακαλύπτουμε την ενότητα που διέπει τα πάντα, την αρμονία που συνδέει κάθε μορφή ζωής. Το ανθρώπινο σώμα είναι μέρος των οικοσυστημάτων. Αυτή η αλληλεξάρτηση απαιτεί από τον άνθρωπο να σεβαστεί τη φύση ως ένα ζωντανό, σύνθετο σύστημα. Παράλληλα, επισημαίνεται η σημασία της ισορροπίας στον φυσικό κόσμο, δείχνοντας πώς οι ανθρώπινες δραστηριότητες συχνά διαταράσσουν αυτήν την αρμονία. Η ζωή μας όπως την ξέρουμε σήμερα είναι αποτέλεσμα διεργασιών από τη φύση εκατομμυρίων χρόνων – όπως λέει ο Enric, ένα θαύμα από μόνο τους είναι η ύπαρξη ζωής πάνω στη Γη – ένα ακόμα μεγαλύτερο θαύμα είναι το τι μπορεί να κάνει αυτή η ζωή στη γη… Η προστασία της φύσης δεν είναι απλώς ζήτημα ηθικής. είναι θεμελιώδης προϋπόθεση για την επιβίωσή μας. Η αναγνώριση αυτής της αλήθειας είναι το πρώτο βήμα προς ένα βιώσιμο μέλλον», ανέφερε.
Για το βιβλίο που ήδη έχει προκαλέσει αίσθηση σε παγκόσμιο επίπεδο, προσφέροντας στους αναγνώστες μια μοναδική ευκαιρία να εξερευνήσουν τις πιο συναρπαστικές πτυχές της φύσης και των δράσεων διατήρησής της, μίλησαν επίσης ο Γενικός Διευθυντής WWF Ελλάς, Δημήτρης Καραβέλλας, ο Καθηγητής, Τμήμα Βιολογίας ΕΚΠΑ, Πρόεδρος της Επιτροπής «Φύση 2000», Παναγιώτης Παφίλης και οι επιμελητές/μεταφραστές του βιβλίου, Παναγιώτης Δημητρακόπουλος, Καθηγητής, Τμήμα Περιβάλλοντος, Πανεπιστήμιο Αιγαίου και Γιώργος Κόκκορης, Αν. Καθηγητής, Τμήμα Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών, Πανεπιστήμιο Αιγαίου ενώ τη συζήτηση συντόνισε η Δρ. Ιωάννα Σουφλέρη, Βιολόγος – Αρχισυντάκτις, Εφημερίδα Το ΒΗΜΑ.

Με θέμα ημερήσιας διάταξης «Στρατηγικές για τον έλεγχο του πληθυσμού του λεοντόψαρου στις ελληνικές θάλασσες και τη Μεσόγειο», συνεδρίασε την Τρίτη, 04 Φεβρουαρίου 2025, η Υποεπιτροπή Υδατικών Πόρων της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας του Περιβάλλοντος, υπό την προεδρία της Δρος. Διονυσίας – Θεοδώρας Αυγερινοπούλου. Στην συνεδρίαση παρέστη ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Χρήστος Κέλλας, καθώς και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες, εκπρόσωποι της Εεπιστημονικής κοινότητας, του επιχειρείν και της κοινωνίας των πολιτών.
Το λεοντόψαρο έχει σημαντικό οικολογικό αντίκτυπο, ανταγωνίζεται τα ιθαγενή είδη για τροφή και καταφύγιο, οδηγώντας σε μείωση των πληθυσμών τους και καταναλώνει σημαντικά από αυτά τα είδη και ειδικά τα εδώδιμα. Η Πρόεδρος της Υποεπιτροπής, στην εισήγησή της, τόνισε ότι η εισβολή χωροκατακτητικών ειδών, αποτελεί μία από τις σημαντικότερες απειλές για τη θαλάσσια βιοποικιλότητα, την βιωσιμότητα της αλιείας και εν γένει την ισορροπία των οικοσυστημάτων, με τις ελληνικές θάλασσες να βρίσκονται στο επίκεντρο αυτού του προβλήματος, με καταγεγραμμένες αυξήσεις στους πληθυσμούς του. Πρόκειται για ένα από τα πλέον ανησυχητικά χωροκατακτητικά είδη που έχει εξαπλωθεί ραγδαία στη Μεσόγειο το οποίο, λόγω της απουσία φυσικών θηρευτών, των υψηλών θερμοκρασιών των υδάτων της Μεσογείου λόγω της κλιματικής αλλαγής και της ικανότητάς του να αναπαράγεται ραγδαία, γεγονός που εγείρει ανησυχίες.
Η Δρ. Αυγερινοπούλου, η οποία ήδη εδώ και ένα χρόνο, μαζί με εξειδικευμένους επιστήμονες, φορείς και εκπροσώπους της κοινωνίας των πολιτών, έχει ξεκινήσει την προσπάθεια του συντονισμού των δράσεων για τον περιορισμό των επιπτώσεων του πληθυσμού του λεοντόψαρου στη Μεσόγειο Θάλασσα, αναφέρθηκε στις σημαντικές επιπτώσεις στην αλιεία και στον τουρισμό και τις διεθνείς και περιφερειακές προσπάθειες για τη διαχείριση του λεοντόψαρου, οι οποίες, όπως τόνισε, θα πρέπει αφενός να ενταθούν και να εξελιχθεί μία συστημική προσπάθεια, στην οποία η Ελλάδα καλείται να διαδραματίσει έναν ηγετικό ρόλο. Παράλληλα, αναφέρθηκε στην διμερή συνεργασία μεταξύ της Ελλάδος και του Μονακό στα θέματα της προστασίας της θαλάσσιας βιοποικιλότητας στη Μεσόγειο.
Οι πρωτοβουλίες του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης
Ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων τόνισε ότι η Ελλάδα, ως συμβαλλόμενο μέρος σε μια σειρά από Διεθνείς Συμβάσεις, αλλά και ως κράτος – μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, λαμβάνει διαχρονικά μέτρα για τον μετριασμό των δυσμενών επιπτώσεων της εισαγωγής και εξάπλωσης ξένων ειδών, στη βιοποικιλότητα των υδάτων της Ένωσης. Μιλώντας για τα μέτρα διαχείρισης, τόνισε ότι η αντιμετώπιση των συνεπειών αυτού του φαινομένου εξετάζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και από περιφερειακές οργανώσεις. Παράλληλα, έχουν, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, εκδοθεί οδηγίες του Συμβουλίου και Κανονισμοί, οι οποίοι ως στόχο έχουν την προστασία της βιοποικιλότητας και τη διατήρηση της άγριας ζωής και του φυσικού περιβάλλοντος όπου, μεταξύ άλλων, προβλέπονται μέτρα για τον μετριασμό των επιπτώσεων από την εξάπλωση των εισβολικών ειδών.
Σε εθνικό επίπεδο, όπως υπογράμμισε, έχουν εκδοθεί σχετικές ΚΥΑ, υπουργικές αποφάσεις και προσκλήσεις για ένταξη έργων και ανάπτυξη καινοτόμων μέτρων καταγραφής, χαρτογράφησης και περιορισμού των πληθυσμών των χωροκατακτητικών ξένων ειδών, έχουν χρηματοδοτηθεί δράσεις εντός Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας και Θάλασσας, ενώ έχουν σχεδιαστεί μέθοδοι εμπορικής αξιοποίησής τους.
Κοινές προσπάθειες και πολύπλευρη προσέγγιση
Τα μέλη της Υποεπιτροπής Υδατικών Πόρων της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, ενημέρωσαν ο κ. Enrico Toja, Πρόεδρος του Συλλόγου της Elafonisos Eco, ο κ. Παύλος Ευθυμίου, εκπρόσωπος του Επίτιμου Προξένου του Μονακό στην Ελλάδα, κ. Βασίλη Αποστολόπουλου, ο κ. Στυλιανός Μυτολίδης, Διευθυντής του Τμήματος Αλιευτική Πολιτική για τη Μεσόγειο και τον Εύξεινο Πόντο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η κα. Μάγδα Κροκίδα, Καθηγήτρια της Σχολής Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, η κα. Αναστασία Μήλιου, Διευθύντρια Έρευνας του Ινστιτούτου Θαλάσσιας Προστασίας ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΣ, η Δρ. Παρασκευή Καραχλέ, Ερευνήτρια Α’ του Ινστιτούτου Θαλάσσιων Βιολογικών Πόρων και Εσωτερικών Υδάτων του ΕΛΚΕΘΕ, η κα. Κατερίνα Κοκκινάκη, Σύμβουλος Πράσινου Μάρκετινγκ και Διαχείρισης του έργου της Elafonisos Eco, ο κ. Θόδωρος Καμπούρης, Διδάκτορας Θαλάσσιας Βιολογίας, η κα. Ελίνα Μικρουλέα, Υπεύθυνη Δημοσιότητας και Συνεργασιών της ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΛΑΣΙΘΙΟΥ, ο κ. Νικόλαος Σημαντήρης, Υπεύθυνος Προγραμμάτων του Μεσογειακού Συνδέσμου για τη Σωτηρία των Θαλάσσιων Χελωνών (MEDASSET), ο κ. Γεώργιος Κρητικός, Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ερασιτεχνών Αλιέων Ελαφονήσου, ο κ. Γεώργιος Παυλίδης, Εκπαιδευτής Ελεύθερης Κατάδυσης και Πρώτων Βοηθειών, ο κ. Θεοδόσιος Τόμπρας, Δικηγόρος και Ανεξάρτητο Μέλος της ΚPMG, ο κ. Περικλής Κλείτου, Ερευνητής του MER Lab, ο κ. Μάριος Χρόνης, Γενικός Διευθυντής της Βιομηχανίας ΑΣΠΙΣ, ο κ. Βασίλειος Σαβράμης, Επιχειρηματίας και η σύζυγός του, Αλεξάνδρα, ο κ. Ανδρέας Καραπάνος Σεφ, η κα. Μαρία Αρώνη, Αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος του Δήμου Ελαφονήσου, ο κ. Αλέξανδρος Αλεξιάδης, δημοσιογράφος, οι κ.κ Κώστας Μοίρας και Σταύρος Λιάρος από την Elafonisos Eco, η κα. Κατερίνα Βασιλάτου, Χημικός και Σύμβουλος Καινοτομίας Καλλυντικών Προϊόντων και Συμπληρωμάτων Διατροφής, ο κ. Παπαδάκης Ιωάννης, Ερευνητής του ΕΛΚΕΘΕ και Προϊστάμενος στο Ενυδρείο Κρήτης.
Όπως τονίστηκε από τον Εκπρόσωπο του Επίτιμου Προξένου του Μονακό στην Ελλάδα, πρόκειται για ένα κρίσιμο θέμα που απασχολεί πολύ το Πριγκιπάτο του Μονακό και έχει συνδεθεί με την προαγωγή του σκοπού αυτού προσωπικά o Πρίγκιπας Αλβέρτος, ο οποίος υποστηρίζει πολύ στενά το έργο και το Elafonisos Eco, αλλά και όλες τις πρωτοβουλίες σε αυτή την κατεύθυνση. Τόνισε ότι ο έλεγχος του πληθυσμού του Λεοντόψαρου, αποτελεί μια κρίσιμη Μεσογειακή προτεραιότητα, αλλά και Ελληνική, καθώς είναι σαφές ότι αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, θα υπάρξουν τεράστιες επιπτώσεις στην οικονομία της αλιείας όσο και στην βιοποικιλότητα. Η προσπάθεια, όπως είπε, είναι κοινή μέσα από συμμαχίες, αναφέρθηκε στην ελληνική ηγεσία σε αυτή καθώς και στην διμερή συνεργασία μεταξύ της Ελλάδος και του Μονακό, που είχε ξεκινήσει πριν από πολλά χρόνια, κορυφώθηκε με αφορμή την Συνδιάσκεψη για την Προστασία των Θαλασσών και συνεχίζεται σε πολύ σημαντικά επίπεδα.
Όπως τονίστηκε από τους ομιλητές, η αντιμετώπιση της πρόκλησης αυτής στη Μεσόγειο απαιτεί μια πολύπλευρη προσέγγιση που θα συνδυάζει τη διαχείριση, τη συμμετοχή της αλιευτικής κοινότητας και την επιστημονική έρευνα, με στόχο να μετριαστεί η οικολογική απειλή αλλά και να διερευνηθούν βιώσιμες οικονομικές ευκαιρίες για την αλιεία, την διατροφή και την κοσμετολογία, να διαφυλαχθεί το θαλάσσιο περιβάλλον μας και η πλούσια κληρονομιά που υποστηρίζει.

Με αφορμή το δελτίο τύπου που εξέδωσε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για το Χρονοδιάγραμμα περάτωσης του Αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος και τις ενέργειες για τον οδικό άξονα Πύργος – Κόμβος Αλφειού – Καλό Νερό – Τσακώνα, η Βουλευτής Ηλείας της Ν.Δ, Διονυσία-Θεοδώρα Αυγερινοπούλου προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

Είμαι απόλυτα ικανοποιημένη ως προς τον ρυθμό ολοκλήρωση του τμήματος της Ολυμπίας Οδού Πάτρα-Πύργος καθώς και με τις πρόσθετες πληροφορίες για τα χρονοδιαγράμματα, για τα οποία μας ενημέρωσε, με δελτίο τύπου που εξέδωσε, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σύμφωνα με το οποίο τα 65 χλμ. του τμήματος Πύργος-Αλισσός προβλέπεται να ολοκληρωθούν στις 31 Ιουλίου 2025 ενώ το υπολειπόμενο οδικό τμήμα Αλισσός – Μιντιλόγλι, μήκους 10 χλμ, προβλέπεται να ολοκληρωθεί στις 30 Νοεμβρίου 2025.
Ως προς το τμήμα της Ολυμπίας Οδού Πύργος – Κόμβος Αλφειού – Καλό Νερό – Τσακώνα, οι απαιτούμενες περιβαλλοντικές μελέτες καθώς και η εύρεση χρηματοδοτικών πόρων είναι διαδικασίες που θα πρέπει να επιταχυνθούν, καθώς η Ολυμπίας Οδός αποτελεί έργο υψηλής εθνικής προτεραιότητας. Η ολοκλήρωση του οδικού δικτύου είναι απαρέγκλιτη προϋπόθεση για την οδική ασφάλεια, την τουριστική ανάπτυξη και την βελτίωση των εμπορικών και αγροτικών δραστηριοτήτων, με την μείωση του χρόνου μεταφοράς προϊόντων.
-Ομιλία της Ειδικής Απεσταλμένης του Πρωθυπουργού για την Προστασία των Θαλασσών, σε εσπερίδα για την πρώτη ελληνική επιστημονική αποστολή στον νότιο πόλο
«Η πρώτη ελληνική επιστημονική αποστολή ερευνητριών στον νότιο πόλο με την συμμετοχή των δύο Ελληνίδων Ερευνητριών από το Πολυτεχνείο Κρήτης, αποτελεί ένα ιστορικό ορόσημο για την Ελλάδα στον τομέα της πολικής έρευνας, άξια συνέχεια των πρώτων αποστολών και αναδεικνύει τις δυνατότητες της Ελληνικής επιστημονικής κοινότητας να συμμετάσχει ενεργά σε διεθνείς επιστημονικές έρευνες στους πόλους, ενισχύοντας τη θέση της χώρας μας στην διακυβέρνησή των «παγκόσμιων κοινών»». Αυτό τόνισε η Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, Βουλευτής Ηλείας της Ν.Δ, Δρ. Διονυσία-Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, στον χαιρετισμό της κατά την διάρκεια της εσπερίδας που διοργάνωσαν το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη, η Ελληνική Εταιρεία Πολικών Ζωνών και η Laskaridis Shipping Co. Ltd, στην Ιστορική Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος. Μια εκδήλωση που ήταν αφιερωμένη στην ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική δύο ερευνητριών του Εργαστηρίου Μεταβαλλόμενων Ευφυών Περιβαλλόντων (TUC TIE Lab) της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης, οι οποίες μελέτησαν πώς η αρχιτεκτονική μπορεί να βελτιώσει τη διαβίωση σε περιορισμένα και ακραία περιβάλλοντα, με εφαρμογές που εκτείνονται από το διάστημα έως τις κρίσιμες ζώνες διαβίωσης στη Γη.
Η Δρ. Αυγερινοπούλου χαρακτήρισε ιδιαίτερα σημαντική την ενεργό συμμετοχή της χώρας μας στις έρευνες στην Ανταρκτική, με στόχο στο μέλλον να δημιουργηθεί ελληνική βάση έρευνας εκεί, εγχείρημα το οποίο στηρίζει επίσημα το Ελληνικό Κράτος, τονίζοντας ότι η Ανταρκτική είναι ένα από τα «παγκόσμια κοινά» και αποτελεί σύμβολο της διεθνούς συνεργασίας και της ειρήνης. «Η ίδια η Συνθήκη της Ανταρκτικής, που υπεγράφη πριν από περισσότερα από 60 χρόνια, καθώς και τα συνοδά της πρωτόκολλα, στοχεύουν και αποδεικνύουν στην πράξη ότι οι χώρες μπορούν να συνεργαστούν για έναν κοινό στόχο, τη διατήρηση της φύσης και την επιστημονική πρόοδο», υπογράμμισε.
Παράλληλα, μιλώντας για την ιδιαίτερη σημασία της συμμετοχής της Ελλάδας σε αυτές τις έρευνες, αναφέρθηκε στη σύνδεση των οικοσυστημάτων και τον τρόπο που αλληλοεπιδρούν, τονίζοντας ότι η επιτυχία των πρώτων αποστολών πρέπει να είναι ένα κάλεσμα για περαιτέρω δράση. «Οι Ελληνικές αποστολές πρέπει να συνεχιστούν και να υποστηριχθούν τόσο από την Πολιτεία όσο και από την διεθνή κοινότητα. Η Ελλάδα έχει την ευκαιρία και την ευθύνη να στηρίξει την έρευνα στην Ανταρκτική και να ενισχύσει τη φωνή της στη διεθνή κοινότητα», τόνισε.
Προς επίτευξη αυτού του στόχου, η Δρ. Αυγερινοπούλου υποστήριξε την ανάγκη για τη δημιουργία ενός Εθνικού Προγράμματος για την Ανταρκτική που θα διασφαλίσει τη μακροπρόθεσμη συμμετοχή της Ελλάδας στις πολικές έρευνες, την ενίσχυση της συνεργασίας με άλλες χώρες της Συνθήκης της Ανταρκτικής και την ένταξη των πορισμάτων της έρευνας στις πολιτικές για την κλιματική αλλαγή και τη διατήρηση της βιοποικιλότητας. «Η Ανταρκτική μπορεί να φαίνεται μακριά, αλλά το μέλλον της είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το δικό μας. Είμαστε όλοι κομμάτι του ίδιου πλανήτη και η προστασία του είναι ευθύνη όλων μας. Ας δείξουμε ότι η Ελλάδα μπορεί να ηγηθεί σε θέματα περιβαλλοντικής διπλωματίας και επιστημονικής καινοτομίας», κατέληξε.
Χαιρετισμούς απηύθυναν εξάλλου ο Γενικός Διευθυντής Ιδρύματος Αικατερίνη Λασκαρίδη και εκπρόσωπος της χορηγού Εταιρείας, της 1ης Αποστολής Eρευνητριών στην Ανταρκτική, LASKARIDIS SHIPPING CO. LTD, Αντιναύαρχος, Κωνσταντίνος Μαζαράκης-Αινιάν ΠΝ, Επίτιμος Αρχηγός Στόλου, ο Πρόεδρος ΕΛ.Ε.ΠΟ.Ζ., Συμεών Κωνσταντινίδης, Ωκεανογράφος – Μετεωρολόγος MSc, Υποναύαρχος (εα) ΠΝ και η Υφυπουργός Ανάπτυξης, Ζωή Ράπτη.
Ακολούθησε η παρουσίαση των εμπειριών των Ερευνητριών του Πολυτεχνείου Κρήτης που συμμετείχαν στην 1η Αποστολή της ΕΛΕΠΟΖ στην Ανταρκτική, Χριστίνας Μπαλωμενάκη, Αρχιτέκτων Μηχανικού και Εύχαρις Γουρουντή, Αρχιτέκτων Μηχανικού, Ερευνητριών στο TUC Tie Lab, Πολυτεχνείου Κρήτης ενώ ο Αντιπρύτανης Πολυτεχνείου Κρήτης, TUC Tie Lab, Κωνσταντίνος Αλκέτας Ουγγρίνης αναφέρθηκε στις εφαρμογές του συμμετοχικού και ανθρωποκεντρικού ερευνητικού πλαισίου.



«Το λιμάνι του Κατακόλου αποτελεί ένα από σημαντικότερα περιουσιακά στοιχεία του Δήμου Πύργου και της Ηλείας, φάρο ανάπτυξης και προώθησης του τουρισμού στην χώρα, το οποίο παραμένει ανάμεσα στην πρώτη δεκάδα των σπουδαίων λιμένων σε εθνικό επίπεδο.
Σταθερά, εδώ και χρόνια, βρίσκομαι δίπλα στους τοπικούς φορείς για την ανάπτυξή του, έχω εμπράκτως ασχοληθεί με την οικονομική του ενίσχυση, τα συστήματα ασφαλείας, την επέκτασή του και την δημιουργία Μαρίνας, την διαχείριση αποβλήτων, την επέκταση του χερσαίου τμήματος του λιμένος και την διεθνή προβολή του.
Ήδη, πριν προχωρήσει η δημοσίευση της πρόσκλησης του ΤΑΙΠΕΔ για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση του λιμανιού σχετικά με την κρουαζιέρα, πραγματοποίησα συνάντηση με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρη Πολίτη, για το πλάνο αξιοποίησης του λιμένος, αφού διαβουλευθήκαμε με τον Δήμαρχο Πύργου και τον Πρόεδρο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, και εξέφρασα δημόσια την άποψή μου ότι για να αξιοποιηθεί και να αναδειχθεί έτι περαιτέρω το Λιμάνι μας, χρειαζόμαστε δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό του, με παράλληλη ανάπτυξη του συνόλου του παραδοσιακού οικισμού του Κατακόλου. Ο σχεδιασμός αυτός θα πρέπει να είναι αυτόνομος και ανεξάρτητος από το Λιμάνι της Πάτρας, καθώς η συνέχιση της αυτονομίας του ολυμπιακού λιμανιού, του πλησιέστερου στην Αρχαία Ολυμπία, είναι απαραίτητη για την ανάπτυξή του ως πόλου έλξης γραμμών κρουαζιέρας, πολυτελών σκαφών και άλλων.
Στόχος μας είναι το τουριστικό λιμάνι της Ηλείας να είναι σύγχρονο, ασφαλές και περισσότερο λειτουργικό, με όσα έργα απαιτούνται προς αυτή την κατεύθυνση, στο πλαίσιο του εθνικού σχεδιασμού για τον νέο αναπτυξιακό χάρτη του νομού. Άλλωστε, η εκκίνηση της διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας για την περαιτέρω ανάπτυξη της δραστηριότητας κρουαζιέρας από το ΤΑΙΠΕΔ, με την οποία δίνεται προτεραιότητα στο Λιμάνι του Κατακόλου, καταδεικνύει την ιδιαίτερη μέριμνα της Κυβέρνησης για την Ηλεία και τον Πύργο, καθώς αναγνωρίζεται το μεγάλο ενδιαφέρον που παρουσιάζει η περιοχή μας για τις εταιρείες των κρουαζιερόπλοιων, με στόχο να δοθεί η ώθηση που χρειάζεται ώστε να γίνουν υποδομές και έργα που είναι αναγκαία σε ένα σύγχρονο λιμένα.
Ήδη έχουμε ζητήσει συναντήσεις-και υπάρχει θετική ανταπόκριση-με τον Υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Στέφανο Γκίκα, τον Γενικό Γραμματέα, κ. Μανώλη Κουτουλάκη, καθώς και εκπροσώπους της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), οι οποίες θα πραγματοποιηθούν τις αμέσως επόμενες ημέρες.
Παραμένω στην διάθεσή σας για να υποστηρίξουμε την βιώσιμη ανάπτυξη του σπουδαίου αναπτυξιακού, ιστορικού λιμένα του Νομού μας».
Δρ. ΔΙΟΝΥΣΙΑ-ΘΕΟΔΩΡΑ ΑΥΓΕΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ
Βουλευτής Ν. Ηλείας, Ν.Δ.
Δ. Αυγερινοπούλου: Εκπληρώθηκε το αίτημα των πυρόπληκτων κατοίκων σε Μαζαράκι, Λάττα και Αλποχώρι
Εκπληρώθηκε το αίτημα των κατοίκων στις πυρόπληκτες περιοχές του δήμου Πύργου και του δήμου Ήλιδας (Αλποχώρι Ιάρδανου, Μαζαράκι και Λάτα Πηνείας), για το οποίο είχε κάνει παρέμβαση η βουλευτής Ηλείας και πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, Διονυσία Αυγερινοπούλου, καθώς δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) για την οριοθέτηση των συγκεκριμένων περιοχών και η χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για να αποκατασταθούν οι ζημιές σε κτίρια από τις πυρκαγιές του περασμένου Ιουνίου.
Σύμφωνα με την απόφαση, η στεγαστική συνδρομή συνίσταται από 80% Δωρεάν Κρατική Αρωγή (Δ.Κ.Α.) που χορηγείται από την αρμόδια Υπηρεσία και από 20% Άτοκο Δάνειο (Α.Δ.) που χορηγείται από τα πιστωτικά ιδρύματα στους/τις δικαιούχους δανειολήπτες/-τριες. Το έργο της αποκατάστασης των ζημιών στις οριοθετημένες πυρόπληκτες περιοχές Αλποχωρίου, Μαζαράκι και Λάτα αναλαμβάνει η Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών Δυτικής Ελλάδος (Δ.Α.Ε.Φ.Κ.- Δ.Ε.)
Η Διονυσία Αυγερινοπούλου δήλωσε πως μετά την ολοκλήρωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών και τη δημοσίευση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης ξεκινά η διαδικασία αποκατάσταση των περιουσιών που καταστράφηκαν.
-Ενημερώθηκαν για το έργο της Πατρών-Πύργου και τις εξελίξεις για την σύνδεση με Καλό Νερό-Τσακώνα
Συνάντηση με τον Υπουργό Υποδομών, κ. Χρήστο Σταϊκούρα, και υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου είχαν χθες, 27 Ιανουαρίου 2025, η Βουλευτής Ηλείας, Διονυσία-Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, και ο Βουλευτής Μεσσηνίας, Ιωάννης Λαμπρόπουλος, προκειμένου να ενημερωθούν για την πορεία εκτέλεσης του οδικού άξονα Πάτρα-Πύργος, ο οποίος θα παραδοθεί στην κυκλοφορία μέχρι το τέλος του 2025.
Στη συνέχεια, ζήτησαν από τον κ. Σταϊκούρα τον προγραμματισμό και την κατασκευή του οδικού άξονα από την Τσακώνα έως τον Πύργο ενώ πρότειναν στον κ. Υπουργό, στα τμήματα από την Τσακώνα έως το Καλό Νερό και από τον Πύργο μέχρι τον Κόμβο του Αλφειού, που είναι ώριμα μελετητικά, να ξεκινήσουν διαδικασίες χρηματοδότησης και κατασκευής.
Για το τμήμα της Λίμνης Καϊάφα, που υπάρχουν οι περιορισμοί της γνωστής απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας, θα πρέπει να υπάρξουν και εκεί εξελίξεις, αφού πρώτα θα έχουν ληφθεί οι αποφάσεις, για την οικονομικά συμφέρουσα πρόταση και θα έχουν εγκριθεί οι Περιβαλλοντικοί όροι. Ακόμη οι δύο Βουλευτές τόνισαν στον Υπουργό την αναγκαιότητα της κατασκευής του οδικού άξονα και την ανάπτυξη που θα φέρει σε όλη την Πελοπόννησο.
Ο Υπουργός τους ενημέρωσε ότι προσκάλεσε την Ολυμπία Οδό να καταθέσει πρόταση στο Υπουργείο Υποδομών, για την κατασκευή του τμήματος από τον Πύργο έως τον Κόμβο του Αλφειού, με την Σύμβαση Παραχώρησης του οδικού άξονα Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος. Η πρόταση της Ολυμπίας Οδού θα υποβληθεί εντός των ημερών και στη συνέχεια θα επιδιωχθεί η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ζητήθηκε επίσης από τον κ. Σταϊκούρα να πράξει το ίδιο και για το Τμήμα από την Τσακώνα μέχρι το Καλό Νερό. Το Υπουργείο Υποδομών θα καλέσει τον ΜΟΡΕΑ να καταθέσει πρόταση για κατασκευή του δρόμου με ένταξή του στη Σύμβαση Παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου Τρίπολης-Καλαμάτας. Τόσο η Δρ. Αυγερινοπούλου όσο και ο κ. Λαμπρόπουλος, ευχαρίστησαν τον κ. Σταϊκούρα για την συνάντηση και την συνεργασία.

Υποδεχθήκαμε σήμερα στην Ηλεία την Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, κα. Σοφία Ζαχαράκη, η οποία επισκέφθηκε τις Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης στην Βάρδα, δομές που με ιδιαίτερο προσωπικό ενδιαφέρον του Πρωθυπουργού μας, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, έχουν δώσει την δυνατότητα αξιοπρεπούς διαβίωσης σε συμπολίτες μας με αναπηρία που μέχρι πρότινος φιλοξενούνταν στο παράρτημα ΑμεΑ Λεχαινών.
Η λειτουργία αυτών των Στεγών, στο πλαίσιο του επιτυχούς προγράμματος Αποϊδρυματοποίησης που υλοποιεί το Κέντρο Κοινωνικής Πρόνοιας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, αποτελεί το χειροπιαστό αποτέλεσμα της συντονισμένης προσπάθειας της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας για να εξασφαλίσουμε ισότητα ευκαιριών και να άρουμε τις διακρίσεις για την ένταξη των Ατόμων με Αναπηρία στην κοινωνία, δίνοντάς τους έτσι τη δυνατότητα να φύγουν από το ιδρυματικό περιβάλλον και να ζήσουν με αξιοπρέπεια και ασφάλεια.
Πρόκειται για ένα εγχείρημα που βγάζει τα άτομα με αναπηρία από την απομόνωση και το ιδρυματικό περιβάλλον, τους δίνει την δυνατότητα για εξατομικευμένη υποστήριξη και προσωποκεντρική φροντίδα, ενισχύει την ανεξάρτητη διαβίωση και την διαφορετικότητα ως κομμάτι της κανονικότητας. Ταυτόχρονα, ενισχύεται η προσπάθεια για μια συμπεριληπτική κοινωνία στην οποία συμμετέχουν όλοι, με σεβασμό και αποδοχή.
Τα δικαιώματα των ΑμεΑ ήταν η πρώτη οριζόντια δημόσια πολιτική που ανέλαβε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, τον Αύγουστο του 2019, η οποία υλοποιείται με επιτυχία. Στηριζόμενη στον σχεδιασμό και την υλοποίηση της στρατηγικής αποϊδρυματοποίησης, η λειτουργία των Στεγών Υποστηριζόμενης Διαβίωσης αποτελεί έμπρακτη υποστήριξη των ευάλωτων κοινωνικά ομάδων, που έχουν δικαίωμα να διαβιούν μέσα την κοινότητα, με όρους αξιοπρέπειας.
Οι Στέγες στην Ηλεία αποτελούν παράδειγμα μοντέλου υλοποίησης αυτής της πολιτικής, ταυτόχρονα με τα σημαντικά βήματα ευαισθητοποίησης και ενσυναίσθησης που έχουν γίνει από την κοινωνία. Η πρόοδος που έχει σημειωθεί ενισχύει ακόμη περισσότερο την δέσμευσή μας να αντιμετωπίσουμε τυχόν αδυναμίες και να σπάσουμε κάθε αποκλεισμό των ατόμων με αναπηρία, λαμβάνοντας όλες εκείνες τις πρόνοιες που είναι αναγκαίες ώστε να εξασφαλιστεί μια καλύτερη, αυτόνομη ζωή.
