Τα συγχαρητήριά της στους νικητές των Environmental Αwards 2024, των μοναδικών βραβείων που αναδεικνύουν και επιβραβεύουν καλές πρακτικές και πρωτοβουλίες για την προστασία του Περιβάλλοντος και την Αειφορία, καινοτόμα «πράσινα» έργα, τεχνολογίες και προγράμματα, έδωσε η Δρ. Διονυσία – Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, Βουλευτής Ν. Ηλείας Ν.Δ., και Μέλος του προεδρείου της Κριτικής Επιτροπής, το απόγευμα της Δευτέρας, στη διάρκεια της Τελετής Απονομής, που φιλοξενήθηκε Anais Club.
Η κα. Αυγερινοπούλου, στην ομιλία της, ενθάρρυνε όλους τους νικητές να συνεχίσουν με την ίδια ορμή και δημιουργικότητα τη δουλειά τους, τονίζοντας ότι «ήταν ευχάριστη έκπληξη η υποδοχή τόσο καινοτόμων πρωτοβουλιών στα βραβεία, που δίνει ένα αισιόδοξη μήνυμα πως η προστασία του περιβάλλοντος και η κυκλική οικονομία μπορούν να γίνουν πράξη και να αποτελέσουν μοχλό προς έναν πράσινο μετασχηματισμό, που αποτελεί και βασικό στόχο της κυβέρνησης».
Οι καινοτόμες πρακτικές που αναδείχθηκαν μέσα από τα Environmental Αwards 2024 αποδεικνύουν ότι σε μια χρονιά γεμάτη προκλήσεις για συστήματα και ανθρώπους, συνεχίστηκε ακάθεκτη η πορεία για τη μετάβαση στο νέο βιώσιμο οικονομικό μοντέλο ανάπτυξης επιχειρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος καθόσον αυτή ισοδυναμεί με κερδοφορία των επιχειρήσεων.
Τα Environmental Αwards 2024 περιλάμβαναν τρεις κορυφαίες διακρίσεις τις οποίες απέσπασαν οι εταιρείες που συγκέντρωσαν την υψηλότερη συνολική βαθμολογία από τα βραβεία που έλαβαν σε διαφορετικές κατηγορίες, αποδεικνύοντας το πολυδιάστατο έργο τους και τη σταθερή επένδυσή τους στην διατήρηση υψηλών δεικτών επίδοσης. Έτσι, Environmental Team of the Year αναδείχτηκε η ΔΕΣΦΑ Α.Ε, Environmental Service Provider of the Year αναδείχτηκε ο OLYMPIOS GROUP και Environmental Stewardship of the Year αναδείχτηκε η LAMDA Development, με τις ομάδες τους να παραλαμβάνουν τα βραβεία τους από την κα. Αυγερινοπούλου.
Επίσης, η Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής απένειμε τιμητικές διακρίσεις στην Λορέττα Γαΐτη αναφορικά με την συμβολή της στην κατασκευή του Μουσείου Γιάννη Γαΐτη – Γαβριέλλας Σίμωσι στην Ίο, στον Καθηγητή Γιώργο Γιαννή για το έργο που επιτελεί για την υιοθέτηση του ορίου ταχύτητας των 30 χλμ./ώρα σε όσο το δυνατόν περισσότερες πόλεις παγκοσμίως, ως βασική πολιτική για πιο ασφαλείς, υγιείς και πράσινες πόλεις και στον Αλκιβιάδη Τάττο αναφορικά με την ιδιωτική του πρωτοβουλία να κατασκευάσει και να συντηρεί το Ανοικτό Θέατρο της Χώρας Άνδρου καθώς και στην διεξαγωγή επί μια δεκαετία, των Φεστιβάλ Άνδρου.
Στόχος αυτών των μοναδικών βραβείων, που διοργάνωσε για 7η χρονιά η BΟUSSIAS Events, είναι να κινητοποιήσουν επιχειρήσεις και οργανισμούς στη διαρκή βελτίωση των περιβαλλοντικών τους επιδόσεων, να προβάλλουν τους νικητές των βραβείων και να προωθήσουν την περιβαλλοντική ευαισθησία και κουλτούρα στο ευρύ κοινό, να ενθαρρύνουν στην ορθολογική διαχείριση των πόρων, να αναδείξουν πρακτικές για την προστασία του περιβάλλοντος και την αειφορία και να βελτιώσουν την εικόνα των επιχειρήσεων και αποδείξουν τη δέσμευσή τους για την εταιρική κοινωνική ευθύνη τους.
Σε μια ζωντανή και γεμάτη αισιοδοξία εκδήλωση, τα στελέχη των επιχειρήσεων παρέλαβαν τα βραβεία τους, φωτογραφήθηκαν με συνεργάτες και μέλη της επιτροπής αξιολόγησης των βραβείων, έκαναν δηλώσεις on camera και συζήτησαν για τις βέλτιστες πρακτικές και τα οφέλη που προκύπτουν από την ενίσχυση και την επιτάχυνση της κυκλικής οικονομίας και τις νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες που μπορούν να προκύψουν.
-Ειδική αναφορά στην Ηλεία για την σύγχρονη και πράσινη διαχείριση των αποβλήτων
-Τί είπε για την ενοποίηση των ΦΟΔΣΑ σε επίπεδο περιφερειών αντί νομών και για την περίπτωση της Δυτικής Ελλάδος
Ομιλία στη Βουλή πραγματοποίησε η Βουλευτής Ν. Ηλείας, Ν.Δ., Δρ. Διονυσία – Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, στη συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων».
Από το βήμα της Βουλής, η κα Αυγερινοπούλου υπογράμμισε ότι στόχο του νομοσχεδίου αποτελεί η βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας και των νέων ενεργειακών έργων, άμεσα συνδεδεμένο με την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, καθώς και τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του πλαισίου για τη διαχείριση των αποβλήτων και την επίλυση χωροταξικών, πολεοδομικών και ειδικότερων άλλων ζητημάτων.
Όπως τόνισε, κεντρικός περιβαλλοντικός στόχος του νομοσχεδίου είναι η αύξηση του ποσοστού της ανακύκλωσης, ο οποίος αποτελεί και εθνικό μας στόχο, χαρακτήρισε απαραίτητη την ενίσχυση των υποδομών ανακύκλωσης και του εξοπλισμού των δήμων της χώρας, ώστε να συμβάλλουν στην επίτευξής του ενώ η ανάπτυξη της κυκλικής οικονομίας θα δημιουργήσει νέες και πρόσθετες θέσεις εργασίας.
Ειδική αναφορά έκανε η κα. Αυγερινοπούλου στην Ηλεία όπου έχει εφαρμοστεί η σύγχρονη και πράσινη διαχείριση των αποβλήτων, με τη λειτουργία της μονάδας επεξεργασίας και χώρου υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων στην περιοχή της Τριανταφυλλιάς, η οποία ξεκίνησε να λειτουργεί επί κυβερνήσεως Νέας Δημοκρατίας.
Μιλώντας για τη διάταξη που αφορά την ενοποίηση των ΦΟΔΣΑ σε επίπεδο περιφερειών αντί νομών και για την περίπτωση της Δυτικής Ελλάδος, υπογράμμισε ότι η ενοποίηση των φορέων διαχείρισης στερεών αποβλήτων Ηλείας, Αχαΐας και Αιτωλοακαρνανίας, δημιουργεί την επιφύλαξη μήπως επιβαρυνθεί δυσανάλογα το εργοστάσιο αποβλήτων της Ηλείας και κορεστεί στην πράξη το κύτταρο του ΧΥΤΥ, με την πιθανή μεταφορά σε αυτόν αποβλήτων από άλλους νομούς. Ως εκ τούτου, τόνισε ότι θα πρέπει και οι τρεις νομοί να αποκτήσουν στο μέλλον επαρκείς υποδομές για τη δική τους κυκλική οικονομία.
Η Βουλευτής Ηλείας χαρακτήρισε, εξάλλου, θετική την διευθέτηση ζητημάτων που επιχειρείται με αυτό το νομοσχέδιο σχετικά με την εγκατάσταση έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας προς ενίσχυση της ποικιλίας ενέργειας από ΑΠΕ και από διαφορετικές τεχνολογίες στο ενεργειακό μείγμα καθώς και την προώθηση της εγκατάστασης σταθμών αποθήκευσης, ώστε να περιοριστούν οι απορρίψεις πράσινης ενέργειας και επίσης, να μειωθεί το κόστος κατά τις βραδινές ώρες, οπότε η παραγωγή από φωτοβολταϊκούς σταθμούς είναι περιορισμένη.
Παρατίθεται κάτωθι ολόκληρο το κείμενο της ομιλίας:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κατ’ αρχάς, θα ήθελα να εκφράσω τα βαθιά μου συλλυπητήρια στους κατοίκους της περιοχής της Βαλένθια της Ισπανίας για την τραγική απώλεια δεκάδων συμπολιτών τους λόγω των χθεσινών πλημμυρών και να εκφράσουμε και την αλληλεγγύη μας, αλλά και τη δέσμευσή μας ότι θα εντείνουμε τις κοινές παγκόσμιες προσπάθειες για την πρόληψη και την προσαρμογή στην κλιματική κρίση και για την αποτροπή και τη μείωση μελλοντικών φυσικών καταστροφών.
Με το παρόν νομοσχέδιο επιδιώκουμε τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας και των νέων ενεργειακών έργων, άμεσα συνδεδεμένο με την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, καθώς και τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του πλαισίου για τη διαχείριση των αποβλήτων και την επίλυση χωροταξικών, πολεοδομικών και ειδικότερων άλλων ζητημάτων. Μία είναι η λέξη στην οποία συγκλίνουν οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου: Αποτελεσματικότητα.
Ως κεντρικός περιβαλλοντικός στόχος του νομοσχεδίου προβάλλει η αύξηση του ποσοστού της ανακύκλωσης, ο οποίος αποτελεί και εθνικό μας στόχο μέσα από ένα ολοκληρωμένο σχέδιο στο οποίο καλείται να συμμετάσχει με επικουρικό αλλά και επιτελικό πλέον ρόλο το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Οι υποδομές ανακύκλωσης στη χώρα μας πρέπει να ενισχυθούν και όλοι και οι δήμοι πρέπει πλέον να μπορούν να εξοπλιστούν ανάλογα, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να συμβάλλουν στους περιβαλλοντικούς αυτούς στόχους.
Αντίστοιχες υποδομές ανακύκλωσης και διαχείρισης αποβλήτων πρέπει να είναι διαθέσιμες ακόμη και για τους μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς δήμους που ως τώρα υπολείπονται σε σχετικές υποδομές. Η δε κυκλική οικονομία θα δημιουργήσει και σε αυτές τις περιοχές νέες και πρόσθετες θέσεις εργασίας.
Περαιτέρω, το νομοσχέδιο προβλέπει την ενοποίηση των ΦΟΔΣΑ Κρήτης, Βορείου Αιγαίου, Θεσσαλίας και Δυτικής Ελλάδος, σε επίπεδο περιφέρειας αντί νομού, με σκοπό τη μεγαλύτερη λειτουργικότητα και αποτελεσματικότητά τους. Στην περίπτωση της Δυτικής Ελλάδος, πάντως, πρέπει να θυμίσουμε ότι η Ηλεία έχει κατορθώσει έως σήμερα, με μεγάλη προσπάθεια από μέρους μας, να εφαρμόσει σύγχρονη και πράσινη διαχείριση των αποβλήτων, με τη λειτουργία μονάδας επεξεργασίας και χώρου υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων στην περιοχή της Τριανταφυλλιάς, η οποία ξεκίνησε να λειτουργεί επί κυβερνήσεως Νέας Δημοκρατίας.
Η ενοποίηση των φορέων διαχείρισης στερεών αποβλήτων Ηλείας, Αχαΐας και Αιτωλοακαρνανίας, με τη συγκρότηση του νέου φορέα διαχείρισης Δυτικής Ελλάδος, δημιουργεί την επιφύλαξη μήπως επιβαρυνθούν δυσανάλογα το εργοστάσιο αποβλήτων του νομού και κορεστεί στην πράξη το κύτταρο του ΧΥΤΥ με την πιθανή μεταφορά σε αυτόν αποβλήτων από άλλους νομούς. Ούτε τη βιωσιμότητα της διαχείρισης αποβλήτων θα εξυπηρετούσε μια τέτοια εξέλιξη ούτε μία εκ των βασικών αρχών διαχείρισης των αποβλήτων, που είναι η επεξεργασία τους κοντά στην πηγή. Αντιθέτως, θα πρέπει και οι τρεις νομοί και ο καθένας από αυτούς να αποκτήσουν στο μέλλον επαρκείς υποδομές για τη δική τους κυκλική οικονομία.
Βρίσκεται, δε, στη σωστή κατεύθυνση η διευθέτηση ζητημάτων σχετικά με την εγκατάσταση έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας προς ενίσχυση της ποικιλίας ενέργειας από ΑΠΕ και από διαφορετικές τεχνολογίες στο ενεργειακό μείγμα. Ομοίως, η προώθηση της εγκατάστασης σταθμών αποθήκευσης, ώστε να περιοριστούν οι απορρίψεις πράσινης ενέργειας και επίσης, να μειωθεί το κόστος κατά τις βραδινές ώρες που η παραγωγή από φωτοβολταϊκούς σταθμούς είναι περιορισμένη.
Ακόμη, με το νομοσχέδιο παρέχεται σε μονάδες από συμβατικά καύσιμα, που συνδέονται στο σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και οι οποίες έχουν παύσει ή θα παύσουν να λειτουργούν, να τροποποιούν τις άδειες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και να μετατρέπονται σε σταθμούς αποθήκευσης της ηλεκτρικής ενέργειας. Μία πολύ σημαντική δυνατότητα, καθώς επιμέρους στόχο και προϋπόθεση της ενεργειακής μετάβασης αποτελεί η δυνατότητα αποθήκευσης της παραγόμενης πράσινης ενέργειας και η ορθολογική της παροχή στο δίκτυο. Η δε δυνατότητα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με την αδειοδότηση πλωτών φωτοβολταϊκών σταθμών πάνω σε υδάτινους όγκους, όπως σε λίμνες, μας δίνει πρόσθετες δυνατότητες χωροθέτησης ΑΠΕ και αμβλύνει ενδεχόμενες συγκρούσεις χρήσεων γης. Ομοίως σημαντική για την ενεργειακή μετάβαση και την εφαρμογή της ενεργειακής καινοτομίας είναι και η ρύθμιση για το μεταβατικό καθεστώς για τη διακίνηση και διάθεση υδρογόνου σε πρατήρια υδρογόνου.
Ένα είναι σίγουρο. Για να πετύχει στην πράξη η απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, η μετάβαση σε μία πιο πράσινη οικονομία και για να ζήσουμε σε ένα πιο υγιές και βιώσιμο περιβάλλον, δεν αρκούν μόνο δεσμεύσεις και λόγια. Χρειάζονται πράξεις και διακυβέρνηση με αποφασιστικότητα και λειτουργικότητα.
Και αυτό το νομοσχέδιο σε αυτό ακριβώς κατατείνει. Με πρακτικά βήματα, όπως αυτά που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο, υλοποιούμε στην πράξη και δεσμεύσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και τις οποίες θα παρουσιάσουμε εν μέρει και στις 12 με 22 Νοεμβρίου στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, όπου θα μεταβούμε εν όψει της 29ης διάσκεψης του ΟΗΕ για το κλίμα.
Εκεί η Ελλάδα, μαζί με άλλα κράτη, θα κληθεί να στηρίξει τις κύριες προτεραιότητες της διάσκεψης, οι οποίες περιλαμβάνουν: Πρώτον, το νέο συλλογικό ποσοτικοποιημένο στόχο για την κλιματική χρηματοδότηση. Δεύτερον, την ενίσχυση των εθνικά καθορισμένων συνεισφορών και την ανακοίνωση προθέσεών μας για πιο φιλόδοξες δεσμεύσεις μείωσης εκπομπών ευθυγραμμισμένες με τον στόχο περιορισμού της μέσης αύξησης της παγκόσμιας θερμοκρασίας ως τον 1,5 βαθμούς κελσίου. Τρίτον, τη λειτουργία του ταμείου για απώλειες και ζημίες. Τέταρτον, την ολοκλήρωση των κανόνων για τις διεθνείς αγορές άνθρακα και πέμπτον, την επιτάχυνση της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή με την προώθηση των εθνικών σχεδίων προσαρμογής και την εξασφάλιση των απαραίτητων πόρων. Επιπλέον, η COP29 θα εξετάσει τη σταδιακή κατάργηση των επιδοτήσεων στα ορυκτά καύσιμα και τη μεταρρύθμιση των διεθνών χρηματοπιστωτικών θεσμών.
Αυτοί οι συλλογικοί στόχοι, τους οποίους πρέπει και εμείς να υποστηρίξουμε δυναμικά όπως κάνουμε ως σήμερα, είναι στόχοι οι οποίοι μας αναγκάζουν να αποφύγουμε την εσωστρέφεια και την άγονη αντιπαράθεση και να πάμε την Ελλάδα και τη νέα γενιά, με ασφάλεια, σε ένα πιο αισιόδοξο μέλλον μπροστά.
Συνεδρίασε η Υποεπιτροπή Υδατικών Πόρων της Βουλής με σκοπό την συζήτηση επί των εισηγήσεων που θα συμπεριληφθούν στην ετήσια έκθεσης της Υποεπιτροπής.
Τα θέματα που απασχόλησαν την Υποεπιτροπή έχουν διεθνή, ευρωπαϊκό, κρατικό και τοπικό ενδιαφέρον, ενώ οι εισηγήσεις τους έγιναν ομόφωνα αποδεκτές από όλους τους συμμετέχοντες.
H Υποεπιτροπή Υδατικών Πόρων της Βουλής των Ελλήνων, η οποία έχει συσταθεί ως διακριτή από την Επιτροπή Περιβάλλοντος για να συμβάλλει στην πιο ολοκληρωμένη επεξεργασία των θεμάτων της, αναδεικνύει και συζητά σειρά ζητημάτων, τα οποία είναι καίριας σημασίας για την ορθή διαχείριση των υδάτων, την επάρκεια και την ποιότητα του πόσιμου ύδατος, την πρόληψη και αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών οι οποίες έχουν αρνητικές επιπτώσεις στο νερό, τις υδάτινες υποδομές, και την προστασία της θαλάσσιας βιοποικιλότητας και των ωκεανών. Παράλληλα, μελετά περιπτώσεις περιβαλλοντικής υποβάθμισης των υδάτων μέσα από τη διαδικασία «αναφορών» πολιτών ώστε να συμβάλλει στην περαιτέρω επίλυσή τους. Ακόμα, για την επίτευξη του σκοπού της, η Υποεπιτροπή ενημερώνεται και παρακολουθεί τις ανάλογες δραστηριότητες των κοινοβουλίων άλλων χωρών, διεθνών οργανισμών, κρατικών ή μη κυβερνητικών οργανώσεων, ιδρυμάτων και ερευνητικών κέντρων, ενώ ενθαρρύνει τη διεθνή συνεργασία και έρευνα στον τομέα της προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος και των υδατικών πόρων.
Τα θέματα που απασχόλησαν τη σημερινή συνεδρίαση και αφορούσαν στο έργο της Υποεπιτροπής καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους αφορούν σε:
Λειψυδρία και η αντιμετώπισή της.
Τέθηκε σε προτεραιότητα η κατάσταση των υδάτων στη χώρα μας και η επάρκειά τους η οποία επηρεάζεται από την κλιματική κρίση. Η αντιμετώπιση της λειψυδρίας, ως απειλή με μείζονα και απειλητικά χαρακτηριστικά, σχετίζεται με την αισθητή μείωση τόσο των βροχοπτώσεων όσο και των χιονοπτώσεων κατά τα τελευταία χρόνια. Για την αντιμετώπιση του φαινομένου, λαμβάνονται μέτρα σε κυβερνητικό επίπεδο, ωστόσο είναι απαραίτητη η συνδρομή της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και των πολιτών. Υπάρχει συνολικός προγραμματισμός από τα συναρμόδια Υπουργεία, όπως τα Υπουργεία Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ναυτιλίας, αλλά και την ΕΥΔΑΠ, ενώ χρηματοδοτήθηκαν σχέδια ασφάλειας νερού, μια προσέγγιση που σχετίζεται με την ποιοτική διαχείριση των υδάτων.
Τα μέλη της Υποεπιτροπής απασχόλησε ιδιαίτερα και η διαχείριση των υδάτινων πόρων στον αγροτικό τομέα και οι εξελίξεις που υπάρχουν στον τομέα των υποδομών, τόσο όσον αφορά στην διαχείριση των υδάτων και των καλλιεργητικών μεθόδων, όσο και σε σχέση με την αντιπλημμυρική θωράκιση περιοχών που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη προστασίας, καθώς εξ αυτών των φαινόμενων σημειώνεται σημαντική απώλεια αποθεμάτων υδατικών πόρων. Είναι ιδιαίτερα σημαντική η προσπάθεια για καλύτερη διαχείριση και αποδοτικότερη χρήση του νερού στη γεωργία καθώς οι σωστή επιλογή τρόπου άρδρευσης.
Ξεχωριστή αναφορά έγινε στην ιστορικής βαρύτητας γνωμοδότηση του Διεθνούς Δικαστηρίου για το δίκαιο της θάλασσας (International Tribunal for the Law of the Sea – ITLOS), σύμφωνα με την οποία το διοξείδιο του άνθρακος χαρακτηρίζεται πλέον ως ρυπαντής, χαρακτηρισμός ο οποίος εν δυνάμη μπορεί να επισύρει διαφορετική νομική αντιμετώπιση από ότι σήμερα.
Επιπρόσθετα, τα μέλη της Υποεπιτροπής ενημερωθήκαν για την επικύρωση από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της εμβληματικής Συνθήκης για την προστασία της βιοποικιλότητας στην ανοικτή θάλασσα «Agreement on Marine Biodiversity of Areas beyond National Jurisdiction-BBNJ», η οποία αποσκοπεί στην προστασία των ωκεανών, την αντιμετώπιση της υποβάθμισης του περιβάλλοντος, την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και την πρόληψη της απώλειας της βιοποικιλότητας. Η εν λόγω Συνθήκη, θεωρήθηκε ως η μεγαλύτερη περιβαλλοντική νίκη της παγκόσμιας κοινότητας για την εξεύρεση λύσεων σε αυτό το κρίσιμο παγκόσμιο περιβαλλοντικό ζήτημα.
Τέλος, ας σημειωθεί ότι η Υποεπιτροπή Υδατικών Πόρων εκπροσωπήθηκε σε σειρά Διεθνών και Ευρωπαϊκών συναντήσεων, καθώς η εξωστρέφεια κρίνεται απαραίτητη, στο πλαίσιο της άσκησης περιβαλλοντικής κοινοβουλευτικής διπλωματίας. Μέσα από την ενεργό συμμετοχή και τις πολυμερείς συναντήσεις, η Υποεπιτροπή έχει την ευκαιρία έγκαιρης συνδιαμόρφωσης στρατηγικών, πολιτικών και νομικών δεσμεύσεων σε διεθνές και περιφερειακό επίπεδο, εμβάθυνσης των συνεργασιών και δημιουργίας ενός ισχυρού δικτύου επαφών. Ενδεικτικά αναφέρονται η συμμτοχή της Προέδρου της Υποεπιτροπής, Δρς Διονυσίας Θεοδώρας Αυγερινοπούλου σε μια σειρά συναντήσεων στο πλαίσιο: της Συνόδου Κορυφής 2023 SDG Summit, που πραγματοποιήθηκε στις 18-19 Σεπτεμβρίου 2023, κατά τη διάρκεια της εβδομάδας υψηλού επιπέδου 78ης Συνόδου της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών (ΓΣΗΕ) στη Νέα Υόρκη, της 28ης Διάσκεψης των Κρατών – Μελών της Σύμβασης – Πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (UNFCCC COP 28) που διεξήχθη στο Ντουμπάι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων από τις 30 Νοεμβρίου έως και τις 12 Δεκεμβρίου, Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ «World Economic Forum» του Νταβός στην Ελβετία, που πραγματοποιήθηκε 16-20 Ιανουαρίου 2023, σε σειρά συναντήσεων με υψηλόβαθμους αξιωματούχους στη συνάντηση των “Βlue Leaders” που οργάνωσε η Βελγική Προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του Monaco Blue Initiative Conference, στην Διάσκεψη που διοργανώνεται κάθε χρόνο από τον Πρίγκιπα Αλβέρτο, του 10ου Παγκόσμιου Φόρουμ για το Νερό (10th World Water Forum) στην Ινδονησία, Υψηλού Επιπέδου συνάντησης που επικεντρώθηκαν στην παγκόσμια δράση για τους ωκεανούς, “Immersed in Change”, που πραγματοποιήθηκε στις 7 κα 8 Ιουνίου, στο Σαν Χοσέ στην Κόστα Ρίκα και φυσικά στην 9η Διάσκεψη για τους Ωκεανούς που φιλοξένησε η χώρα μας τον Απρίλιο του 2024.
Η διεθνής δράση της Ελλάδας γενικότερα και της Υποεπιτροπής Υδατικών Πόρων ειδικότερα καθιστά την χώρα μας συμμετέχοντα και πρωταγωνιστή στα περισσότερα διεθνή δρώμενα που αφορούν την ορθή διαχείριση των υδατικών και των θαλάσσιων πόρων.
-Η διαρκής στήριξη της Βουλευτού Ηλείας για την ανάδειξη του πολιτιστικού αποθέματος της περιοχής
-Οι υποστηρικτικές τεχνικές ενέργειες της Π.Δ.Ε για την διευκόλυνση της επιστημονικής έρευνας
Συνάντηση εργασίας με στόχο την περαιτέρω στήριξη του ανασκαφικού έργου στη θέση «Κλειδί» στο Σαμικό, όπου έχουν εντοπιστεί κτηριακά κατάλοιπα τα οποία μπορούν να αποδοθούν στο ιερό του Ποσειδώνα, είχαν το μεσημέρι του Σαββάτου η Βουλευτής Ηλείας, Δρ. Διονυσία-Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, ο αντιπεριφερειάρχης Έργων και Υποδομών της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, κ. Βασίλης Γιαννόπουλος και η Διευθύντρια του Αυστριακού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου της Αυστριακής Ακαδημίας Επιστημών, Δρ. Birgitta Eder.
Κατά την διάρκεια της συνάντησης, δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα στην τεχνική υποστήριξη εκ μέρους της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, με σκοπό την διευκόλυνση και υποστήριξη του ανασκαφικού έργου που είναι σε εξέλιξη. Προς αυτή την κατεύθυνση, όπως επεσήμανε ο κ. Γιαννόπουλος, έχουν ληφθεί και θα εξακολουθήσουν να λαμβάνονται μέριμνες ώστε το πολύ σπουδαίο αυτό έργο εθνικού ενδιαφέροντος που υποστηρίζεται από την Περιφέρεια, να συνεχιστεί απρόσκοπτα στις επόμενες ανασκαφικές περιόδους. Σημαντική είναι εξάλλου και η αρωγή από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας για να αντιμετωπιστούν προβλήματα σε σχέση με την συγκράτηση υδάτων κοντά στην επιφάνεια του εδάφους λόγω της γειτνίασης της περιοχής των ερευνών γειτνιάζει με την πρώην αποξηρανθείσα λίμνη Αγουλινίτσας. Κατά την διάρκεια της συνάντησης, η Βουλευτής Ηλείας ευχαρίστησε τον Αντιπεριφερειάρχη για τις ουσιαστικές παρεμβάσεις που έχουν γίνει και τις ενέργειες που θα ακολουθήσουν εκ μέρους της Περιφέρειας.
Παράλληλα, και με στόχο να αναδειχθεί η ιστορική σπουδαιότητα της περιοχής η οποία έρχεται να συμπληρώσει τον κατάλογο των μοναδικών αρχαιολογικών μνημείων της Ηλείας, η κα. Αυγερινοπούλου βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με τα αρμόδια υπουργεία καθώς το ιερό του Ποσειδώνα αποτελούσε το κέντρο της θρησκευτικής και εθνικής ταυτότητας της Αμφικτυονίας των τριφυλιακών πόλεων, σύμφωνα με τον Στράβωνα (Γεωγραφικά, 8o βιβλίο).
Το εμπεριστατωμένο γεωαρχαιολογικό και ανασκαφικό έργο για την αποκάλυψη του αρχαίου νεόσχημου κτηρίου στην εν λόγω περιοχή όπου φέρεται ότι διοργανώνονταν τα «Ποσείδια», θεσμός ο οποίος προσέλκυε όλες τις ναυτικές δυνάμεις της εποχής, παρακολουθεί από την έναρξή του, το 2017, η Βουλευτής Ηλείας, καθώς ήδη από τότε είχε ξεκινήσει γεωαρχαιολογική και γεωφυσική έρευνα από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηλείας και το Αυστριακό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο. Η ίδια στηρίζει το ερευνητικό πρόγραμμα ανασκαφής, το οποίο θα βρίσκεται σε εξέλιξη έως το 2026 από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, με στόχο την προστασία, συντήρηση και ανάδειξη του πλούσιου πολιτιστικού αποθέματος της περιοχής, έναν τομέα που αποτελεί κεντρικό άξονα της πολιτικής δράσης της Βουλευτού Ηλείας.
Με τις ενέργειες της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και την στήριξη της Βουλευτού Ηλείας για την επιτάχυνση των εργασιών, οι αρχαιολογική θησαυροί της Ηλείας, η κοινή κληρονομιά της ανθρωπότητας, θα κληροδοτηθούν στις μέλλουσες γενεές, μέσα από την ανάδειξη και την προστασία τους.
Την αγωνία τους για την χρηματοδότηση των εργασιών αποκατάστασης του Προφήτη Ηλία Πλατάνου, που είχε καταστραφεί ολοσχερώς από την πυρκαγιά του Αυγούστου του 2021 εξέφρασαν πριν λίγες ημέρες στην Βουλευτή Ηλείας, Διονυσία-Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, ο εφημέριος και μέλη του εκκλησιαστικού συμβουλίου, ώστε το έργο που ήδη έχει ξεκινήσει με την στήριξη των ενοριτών και δωρητών, να ολοκληρωθεί.
Η κα Αυγερινοπούλου μετέφερε στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας την αναγκαιότητα να κινηθούν πιο άμεσα οι διαδικασίες για το εκκλησάκι που χτίστηκε το 1922 και αποτελεί σημείο αναφοράς για τους κατοίκους της περιοχής, και πριν λίγες ημέρες δόθηκε η πρώτη δόση της χρηματοδότησης. Πλέον, οι εργασίες θα συνεχιστούν με εντατικούς ρυθμούς και θα ολοκληρωθούν με την δεύτερη δόση, το επόμενο διάστημα.
Δηλώσεις της Προέδρου της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής για την ηλεκτρική διασύνδεση των δύο χωρών
Ιδιαίτερα σημαντική για τις υποδομές, την πράσινη μετάβαση και την βιώσιμη ανάπτυξη χαρακτήρισε η Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, Βουλευτής Ηλείας, Δρ. Διονυσία-Θεοδώρα Αυγερινοπούλου την τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας η οποία περιλαμβάνει τη ρύθμιση για τον ισόποσο επιμερισμό του γεωπολιτικού ρίσκου μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου, για το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης, Great Sea Interconnector. Η ρύθμιση περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας για τις δημόσιες επενδύσεις, «Νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και συμπληρωματικές διατάξεις», το οποίο ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή.
Σε σχετική της δήλωση, Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος ανέφερε:
«Σε μια εποχή που βρισκόμαστε ανάμεσα σε γεωπολιτικούς σοβαρούς κλυδωνισμούς, η Ελλάδα και η Κύπρος για άλλη μια φορά δείχνουν τον δρόμο της ειρήνης και της βιώσιμης ανάπτυξης. Το άρθρο 5 της τροπολογίας που κατατέθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος σε σχέση με την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Κρήτης, οδηγεί στην ρύθμιση θεμάτων εκκρεμών ως προς τον επιμερισμό του κόστους σε περίπτωσης καθυστέρησης ή ματαίωσης του έργου, εντός του Πλαισίου Κατανόησης που υπεγράφη μεταξύ της Κυπριακής και της Ελληνικής Δημοκρατίας περί αμοιβαίας ανάληψης δεσμεύσεων αναφορικά με το έργο, γεγονός που χαροποιεί ιδιαίτερα.
Αφενός πρόκειται για θεμελιώδη υποδομή για την πράσινη μετάβαση της Ελλάδος, της Κύπρου και της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου. Αφετέρου, το έργο αυτό θα καταστήσει τις δύο χώρες διάδρομο αλλά και ηγέτιδες στο χώρο της μεταφοράς «καθαρής» ενέργειας και παράδειγμα προς μίμηση για την βιώσιμη ανάπτυξη που όλοι χρειαζόμαστε στην περιοχή».
Το Φιλανθρωπικό Ίδρυμα ALMASJIWANI και η Ελληνο-Αμερικανική Ένωση Γυναικών (EAWC), με στόχο να τιμήσουν εξέχουσες γυναικείες προσωπικότητες από το χώρο της πολιτικής, του πνεύματος και της κοινωνικής προσφοράς στην Ελλάδα, απένειμαν τιμητική διάκριση για την εξέχουσα προσφορά της στην πολιτική στην Πρόεδρο της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Ελληνικής Βουλής, Αντιπρόεδρο της Διεθνούς Διακοινοβουλευτικής Ένωσης I.P.U., Βουλευτή Ηλείας, Δρ. Διονυσία – Θεοδώρα Αυγερινοπούλου. Το ίδρυμα, που έχει την έδρα του στο Τορόντο, εστιάζει τις δράσεις του στην ενδυνάμωση γυναικών και κοριτσιών με έργα που αφορούν την ισότητα των φύλων, την επιχειρηματικότητα, την εκπαίδευση, τα ενεργειακά δικαιώματα και την βιώσιμη ανάπτυξη των Εθνών.
Για την παράδοση του βραβείου, ταξίδεψε από τον Καναδά η Επίτιμη Πρόεδρος UN Women NC Καναδά και Διευθύνων Σύμβουλος του Ιδρύματος, κα. AlmasJiwani, η οποία και απένειμε την διάκριση στην Δρ. Αυγερινοπούλου. Πρόκειται για μια ακόμη επιβράβευση της προσφοράς της στον τομέα της βιώσιμης ανάπτυξης, καθώς το Almas Jiwani Foundation επέλεξε να της απονείμει το βραβείο διάκρισης στον συγκεκριμένο τομέα για το συνολικό της έργο για την προστασία του περιβάλλοντος και την αειφόρο ανάπτυξη, στόχους που συνάδουν απόλυτα με τις αρχές και τους τομείς δράσεις του ιδρύματος. Βραβεύθηκε επίσης και η διακεκριμένη Καθηγήτρια της Ιζηματολογίας, Λιθοστρωματογραφίας και Παλαιογεωγραφίας του Τμήματος Γεωλογίας & Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ, Δρ. Φωτεινή Πομόνη-Παπαιωάννου για την προσφορά της στην ακαδημαϊκή κοινότητα.
Στην παράδοση παραβρέθηκε και η Πρόεδρος της Ελληνο-Αμερικανικής Ένωσης Γυναικών, κα. Λούλα Λόις Αλαφογιάννη, προκειμένου να τιμήσει τις γυναίκες που ξεχώρισαν με το έργο τους και αποτελούν ένα θετικό μοντέλο ταύτισης και επιρροής στο χώρο του πνεύματος, της πολιτικής και της καινοτομίας. Άλλωστε η EAWC επιτελεί σημαντικό κοινωνικό έργο σύνδεσης και δημιουργικής αλληλεπίδρασης δυναμικών γυναικών που υπηρετούν ηγετικές θέσεις σε όλο τον κόσμο.
Η Δρ. Αυγερινοπούλου, Βουλευτής Ηλείας, Ειδική Απεσταλμένη του Πρωθυπουργού για τους Ωκεανούς, Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής και Αντιπρόεδρος της Διεθνούς Διακοινοβουλευτικής Ένωσης στη Γενεύη, Πρόεδρος του «Κύκλου Βουλευτών της Μεσογείου για την Αειφόρο Ανάπτυξη», Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Βιωσίμου Αναπτύξεως της Μεσογείου Θαλάσσης του ΟΗΕ, Αντιπρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Παγκοσμίου Οργανισμού Συνεργασίας για το Νερό στη Στοκχόλμη και Επικεφαλής για το Νερό της Επιτροπής Ενέργειας και Περιβάλλοντος του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου στο Παρίσι.
Έχει βραβευτεί με το Βραβείο «Πράσινο Αστέρι» του ΟΗΕ, μία από τις σπουδαιότερες διακρίσεις σε επιστήμονες με σημαντική προσφορά στους τομείς της προστασίας του περιβάλλοντος και της πρόληψης και της αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών. Έχει υλοποιήσει σημαντικό έργο σε διεθνές επίπεδο σε ζητήματα προστασίας του περιβάλλοντος και της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, αλλά και διεθνών οργανισμών. Για το σημαντικό περιβαλλοντικό, ανθρωπιστικό και κοινωνικό της έργο της έχει απονεμηθεί το Βραβείο του Παγκόσμιου Πολίτη για τις Διεθνείς Πρωτοβουλίες σε Ανθρωπιστικά Ζητήματα, ενώ συγκαταλέχθηκε ανάμεσα στους «Νέους Παγκόσμιους Ηγέτες» του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ και στους «Νέους Ευρωπαίους Ηγέτες» της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ακόμη, έχει λάβει «Ειδική Αναγνώριση» από το Αμερικανικό Κογκρέσο, καθώς και το διεθνές Βραβείο «Άρτεμις» από το Ευρω-Αμερικανικό Συμβούλιο Γυναικών. Πρόσφατα, το διεθνές περιοδικό Forbes την συμπεριέλαβε ανάμεσα στις γυναίκες που διαμορφώνουν το μέλλον του πλανήτη και αναδεικνύουν τα περιβαλλοντικά ζητήματα στην κορυφή των πολιτικών συζητήσεων διεθνώς.
– Η συνεργασία Ελλάδας και Κύπρου για την καθαρή ενέργεια, παράδειγμα ειρήνης και βιώσιμου αναπτύξεώς
Ομιλία στη Βουλή πραγματοποίησε η Βουλευτής Ν. Ηλείας, Ν.Δ., Δρ. Διονυσία – Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, στη συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για το «Νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων».
Από το βήμα της Βουλής, η κα Αυγερινοπούλου υπογράμμισε ότι το νομοσχέδιο εκσυγχρονίζει το αναπτυξιακό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και διαμορφώνει τις συνθήκες ενός ακόμα πιο ευνοϊκού επενδυτικού κλίματος για τη ελληνική οικονομία, την πλέον αναπτυσσόμενη ανάμεσα στα Κράτη Μέλη της Ευρωζώνης, η οποία κατατάσσεται πλέον, από διεθνείς επενδυτικούς κύκλους και οίκους αξιολόγησης, ως αξιόπιστη και φιλική προς το επιχειρείν και τις επενδύσεις.
Όπως τόνισε, ο νόμος διασφαλίζει την υλοποίηση, την παρακολούθηση και την αξιολόγηση των έργων σε όλα τα στάδια του κύκλου ζωής τους ενώ συστήνεται και ένας άξονας μακροχρόνιων δεσμεύσεων εικοσαετίας για την παρακολούθηση των έργων, την εξειδίκευση των υποχρεώσεων των φορέων για τα έργα και την κωδικοποίηση και την απλούστευση των διαδικασιών κατανομής πιστώσεων. Επιπρόσθετα, βελτιώνεται η ταχύτητα και η αποτελεσματικότητα στην απορρόφηση πόρων, απλουστεύονται οι επιμέρους διαδικασίες που αφορούν τον προγραμματισμό, την κατάρτιση του προϋπολογισμού, την ένταξη έργων και την ανακατανομή πόρων και πληρωμών, καθώς και την παρακολούθηση των εσόδων στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Ειδική αναφορά έκανε η κα. Αυγερινοπούλου στη διάταξη που αφορά τη δημιουργία διακριτού λογαριασμού στην Τράπεζα της Ελλάδος για τη χρηματοδότηση των έργων αντιμετώπισης των επιπτώσεων φυσικών καταστροφών, αίτημα που έχει διατυπωθεί από τοπικούς φορείς. Χαρακτήρισε κομβική αυτή την πρόβλεψη του νόμου και αναβάθμισης της στόχευσης και της αποτελεσματικότητας του Αναπτυξιακού Προγράμματος Επενδύσεων. Ενώ δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι η αύξηση των πόρων για τις δημόσιες επενδύσεις στη χώρα μας κυμαίνεται από 10% έως 17%, ποσοστά που είναι μεγαλύτερα από τα προβλεπόμενα σε προγράμματα δημοσίων επενδύσεων άλλων ευρωπαϊκών κρατών.
Η Βουλευτής Ηλείας χαρακτήρισε, εξάλλου, ιδιαίτερα σημαντική για τις υποδομές, την πράσινη μετάβαση και την βιώσιμη ανάπτυξη την τροπολογία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που περιελήφθη στο εν λόγω νομοσχέδιο, η οποία περιλαμβάνει τη ρύθμιση για τον ισόποσο επιμερισμό του γεωπολιτικού ρίσκου μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου, για το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης, Great Sea Interconnector. «Σε μια εποχή που βρισκόμαστε ανάμεσα σε γεωπολιτικούς σοβαρούς κλυδωνισμούς, η Ελλάδα και η Κύπρος για άλλη μια φορά δείχνουν τον δρόμο της ειρήνης και της βιώσιμης ανάπτυξης» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Παρατίθεται κάτωθι ολόκληρο το κείμενο της ομιλίας:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
H Κυβέρνηση φέρνει σήμερα προς συζήτηση ένα νομοσχέδιο το οποίο εκσυγχρονίζει το αναπτυξιακό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και διαμορφώνει τις συνθήκες ενός ακόμα πιο ευνοϊκού επενδυτικού κλίματος για τη ελληνική οικονομία. Μια οικονομία η οποία, χάρη στις ήδη θεσμοθετημένες μεταρρυθμίσεις από το 2019 και μετά, σήμερα αποτελεί την πλέον αναπτυσσόμενη οικονομία ανάμεσα στα Κράτη Μέλη της Ευρωζώνης ενώ κατατάσσεται πλέον από διεθνείς επενδυτικούς κύκλους και οίκους αξιολόγησης ως αξιόπιστη και φιλική προς το επιχειρείν και τις επενδύσεις.
Το νομοσχέδιο εισάγει μια ολιστική προσέγγιση του τρόπου με τον οποίο θα πρέπει γίνονται εφεξής οι αναπτυξιακές δημόσιες επενδύσεις. Διασφαλίζει την υλοποίηση, την παρακολούθηση και την αξιολόγηση των έργων σε όλα τα στάδια του κύκλου ζωής τους με τέσσερα χαρακτηριστικά: ταχύτητα, διαφάνεια, αποτελεσματικότητα και συνεχή δημόσιο απολογισμό. Συστήνεται δε ένας άξονας μακροχρόνιων δεσμεύσεων εικοσαετίας για την παρακολούθηση των έργων, την εξειδίκευση των υποχρεώσεων των φορέων για τα έργα και την κωδικοποίηση και την απλούστευση των διαδικασιών κατανομής πιστώσεων.
Έτσι αποκτούμε ένα εργαλείο αποτύπωσης της πραγματικής κατάστασης, ώστε να μπορεί ο κάθε πολίτης ξεχωριστά να ενημερώνεται με σαφήνεια και σε καθεστώς πλήρους διαφάνειας για τις κρατικές υποχρεώσεις και τον σχεδιασμό σε βάθος χρόνου, αλλά και μπορούν να γνωρίζουν καλυτέρα και οι ίδιες οι δημόσιες υπηρεσίες πού να αναφερθούν.
Με αυτόν τον νόμο συστηματοποιείται έτι περαιτέρω το έως σήμερα κατακερματισμένο νομικό πλαίσιο, που οδηγούσε στην ελλιπή αποτύπωση του εθνικού σκέλους στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και ενίοτε στην ασάφεια των υποχρεώσεων και σε καθυστερήσεις στις πληρωμές. Ενώ σαφέστατα πια δημιουργούνται όροι επιτάχυνσης της απορρόφησης των κονδυλίων και της υλοποίησης των χρηματοδοτούμενων έργων.
Για παράδειγμα, πλέον θα γνωρίζουμε τους πόρους που απαιτούνται για τις βασικές συντηρήσεις των οδικών αξόνων έως το 2030. Θα ξέρουμε για κάθε περιφερειακή ενότητα τι δαπάνες απαιτούνται για να συντηρήσει το οδικό δίκτυο. Αυτού του είδους η πληροφόρηση βοηθά και στην ποιότητα της δημοκρατίας και του δημοσίου διαλόγου, αλλά και στις στοχευμένες διορθωτικές παρεμβάσεις από όλους εμάς.
Με τον συγκεκριμένο νόμο βελτιώνουμε την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα στην απορρόφηση πόρων, διορθώνοντας και εξαλείφοντας δυσλειτουργίες που έχουν εντοπιστεί κατά την εφαρμογή του.
Παράλληλα, απλουστεύονται οι επιμέρους διαδικασίες που αφορούν τον προγραμματισμό, την κατάρτιση του προϋπολογισμού, την ένταξη έργων και την ανακατανομή πόρων και πληρωμών, καθώς και την παρακολούθηση των εσόδων στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Αγαπητοί συνάδελφοι, όλοι γνωρίζουμε πως το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων είναι η κύρια πηγή χρηματοδότησης της αναπτυξιακής πολιτικής της χώρα μας. Είναι μια ομπρέλα που περιλαμβάνει όλα τα ευρωπαϊκά εργαλεία και την εθνική συμμετοχή των ευρωπαϊκών εργαλείων, καθώς επίσης και το εθνικό σκέλος του προγράμματος ανάπτυξης.
Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είναι ένα κομβικό εργαλείο χρηματοδότησης της αναπτυξιακής πολιτικής της χώρας και κατ’ επέκταση εργαλείο που βελτιώνει την καθημερινότητα των πολιτών, διότι σε μεγάλο βαθμό επιδρά στην τοπική αυτοδιοίκηση και περιλαμβάνει έργα ζωτικών υποδομών, μεταφορών, εκπαίδευσης, υγείας, και πλέον και περιβάλλοντος και ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση.
Θα μου επιτρέψετε να κάνω ειδική αναφορά στη διάταξη που αφορά τη δημιουργία διακριτού λογαριασμού στην Τράπεζα της Ελλάδος για τη χρηματοδότηση των έργων αντιμετώπισης των επιπτώσεων φυσικών καταστροφών, διότι είναι και ένα αίτημα που έχει διατυπωθεί από τοπικούς φορείς. Οι επιπτώσεις της Κλιματικής Κρίσης προκαλούν συχνά φυσικές καταστροφές και επιβάλλουν άμεσες ενέργειες για την αποκατάσταση υποδομών, ξέχωρα από τα υπόλοιπα έργα που εντάσσονται στον τακτικό προγραμματισμό για ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Για αυτόν τον λόγο, είναι κομβική η δημιουργία αυτού του διακριτού λογαριασμού, προκειμένου να μπαίνουν σε προτεραιότητα για χρηματοδότηση τα έργα και οι δράσεις που απαιτούνται για την αποκατάσταση των ζημιών ως συνέπεια φυσικών καταστροφών, όπως από πυρκαγιές και πλημμύρες, φαινόμενα που προβλέπεται να πολλαπλασιαστούν στο μέλλον λόγω της προϊούσας κλιματικής κρίσης. Έτσι αναβαθμίζεται αισθητά η στόχευση και την αποτελεσματικότητα του Αναπτυξιακού Προγράμματος Επενδύσεων.
Θα ήθελα, επίσης, να επισημάνω ότι το συνολικό ύψος του ΠΔΕ θα φθάσει στα 13,1 δισεκατομμύρια ευρώ από 12,2 δισεκατομμύρια ευρώ που προέβλεπε ο προϋπολογισμός, δηλαδή έχουμε μια αύξηση 900 εκατομμυρίων ευρώ με συμπληρωματικό προϋπολογισμό, η οποία θα συνεχιστεί και το 2025 και το 2026. Το 2025 αναμένεται να φτάσει στα 14,4 εκατ. Ευρώ και το 2026 στα 15,9 δις. ευρώ. Επομένως, η αύξηση των πόρων για τις δημόσιες επενδύσεις στη χώρα μας κυμαίνεται από 10% έως 17%, ποσοστά που είναι μεγαλύτερα από τα προβλεπόμενα σε προγράμματα δημοσίων επενδύσεων άλλων ευρωπαϊκών κρατών.
Σημειωτέων δε ότι είναι πόροι που θα διαχυθούν στην κοινωνία μέσω έργων και δράσεων της μικρής και μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, αποφέροντας πολλαπλάσια ανταποδοτικά οφέλη για όλους, διότι ταυτόχρονα μοχλεύουν κεφάλαια της ιδιωτικής οικονομίας και κινητοποιούν σημαντικό ανθρώπινο δυναμικό. Έτσι ενισχύεται η επιχειρηματικότητα αλλά και πλέον διαμορφώνεται ένα καθαρό και μακρόπνοο επενδυτικό πλάνο που θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη της χώρας μας και θα δημιουργήσει νέες και πρόσθετες θέσεις εργασίας.
Τέλος, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα πιο ωραία νέα μας έφερε το άρθρο 5 της τροπολογίας που κατατέθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος σε σχέση με την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Κρήτης. Η εξέλιξη αυτή, της οριστικής ρύθμισης θεμάτων εκκρεμών ως προς τον επιμερισμό του κόστους σε περίπτωσης καθυστέρησης ή ματαίωσης του έργου, στο πλαίσιο του Πλαισίου Κατανόησης που υπεγράφη μεταξύ της Κυπριακής και της Ελληνικής Δημοκρατίας περί αμοιβαίας ανάληψης δεσμεύσεων αναφορικά με το έργο, μας χαροποιεί ιδιαίτερα.
Αφενός πρόκειται για θεμελιώδης υποδομή για την πράσινη μετάβαση της Ελλάδος, της Κύπρου και της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου. Αφετέρου, το έργο αυτό θα καταστήσει τις δύο χώρες διάδρομο αλλά και ηγέτιδες στο χώρο της μεταφοράς «καθαρής» ενέργειας και παράδειγμα προς μίμηση για την βιώσιμη ανάπτυξη που όλοι χρειαζόμαστε στην περιοχή. Σε μια εποχή που βρισκόμαστε ανάμεσα σε γεωπολιτικούς σοβαρούς κλυδωνισμούς η Ελλάδα και η Κύπρος για άλλη μια φορά δείχνουν τον δρόμο της ειρήνης και της βιώσιμης ανάπτυξης, για τον οποίο οι πολίτες μας ψηφίζουν.
Επικοινωνία με τον Υπουργό Υγείας, κ. Άδωνι Γεωργιάδη, είχε η Βουλευτής Ηλείας της Ν.Δ, Διονυσία-Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, εν όψει της απόφασης του υπουργείου Υγείας για την ένταξη των Κέντρων Υγείας Ζαχάρως και Αρχαίας Ολυμπίας στην κατηγορία των άγονων. Οι δύο δομές δεν περιλαμβάνονταν στην αρχική απόφαση του Υπουργείου Υγείας με την οποία υπήχθησαν στην κατηγορία «Άγονο α’» το Νοσοκομείο Πύργου και το Κ.Υ Ανδρίτσαινας και «Άγονο β’» οι Ν.Μ Αμαλιάδας και Κρεστένων και τα Κ.Υ Σιμόπουλου, Γαστούνης και Βάρδας.
Η υπογραφή της απόφασης αναμένεται να δώσει λύση στα προβλήματα υποστελέχωσης των δύο δομών, που καλύπτουν τις ανάγκες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας σε μια μεγάλη πληθυσμιακά περιοχή με υψηλό φόρτο εργασίας και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.
Η κα. Αυγερινοπούλου χαρακτήρισε ιδιαίτερα θετική εξέλιξη την Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία πρόσφατα καθορίστηκαν αυξήσεις στα επιδόματα άγονων περιοχών ενώ η ενίσχυση των δύο Κ.Υ, μέσω των κινήτρων που δίνει ο καθορισμός των προβληματικών και άγονων περιοχών και η χορήγηση οικονομικών κινήτρων, θα συμβάλλουν στην προσέλκυση και παραμονή σε αυτά του απαιτούμενου, για την εύρυθμη και πλήρη λειτουργία τους, ιατρικού προσωπικού.
Υπενθυμίζεται ότι το θέμα είχε θέσει η Βουλευτής, αμέσως μετά την πρώτη απόφαση χαρακτηρισμού, στην αν. Υπουργό, κα. Ειρήνη Αγαπηδάκη, ώστε να εξεταστεί αυτή η δυνατότητα καθώς στην περιοχή της Αρχαίας Ολυμπίας, εκτός από τον μόνιμο πληθυσμό, το Κ.Υ καλείται να καλύψει και τις ανάγκες των χιλιάδων επισκεπτών που υποδέχεται η περιοχή καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου. Στο δε Κ.Υ Ζαχάρως, οι κενές θέσεις είναι πολλές, με αποτέλεσμα και λόγω των πρόσθετων εφημερίων των γιατρών του τόσο στο νοσοκομείο Πύργου όσο και στο Περιφερειακό Ιατρείο Κακοβάτου, η δομή να εφημερεύει μόλις 11 ημέρες τον μήνα.
Στις δράσεις και τις προτεραιότητες της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής στο κρίσιμο ζήτημα της μετάβασης στην κυκλική οικονομία αναφέρθηκε η κα. Αυγερινοπούλου, κατά τη διάρκεια της ομιλίας της στο 8ο Συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΕΔΣΑ) με θέμα: “Κυκλικές Πόλεις & Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων – Οι Προκλήσεις για την Κοινωνία, τους Φορείς, την Πολιτεία”. Η Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, Βουλευτής Ηλείας, συμμετείχε στην ειδική συνεδρία με τίτλο «Δημόσιες Πολιτικές για την επιτάχυνση της μετάβασης της χώρας σε μια κυκλική οικονομία», που είχε στόχο να αναδειχθούν οι σημερινές προκλήσεις και οι απαιτήσεις, ώστε η αναζήτηση των βέλτιστων πρακτικών και οι συνέργειες να συμβάλλουν αποτελεσματικά στην επίτευξη του στόχου της κυκλικής οικονομίας.
Η Δρ. Αυγερινοπούλου έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο σύστημα των πόλεων, καθώς, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «το 50% του παγκόσμιου πληθυσμού διαμένει σε πόλεις, της οποίες πρέπει να μετατρέψουμε, προς όφελος των κατοίκων της αλλά και των οικοσυστημάτων, σε κυκλικές, βιώσιμες και έξυπνες πόλεις». Η Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος υπογράμμισε ότι η μετάβαση προς τις κυκλικές πόλεις, που μετατρέπουν τα απόβλητά σε πόρους προς περαιτέρω αξιοποίηση, αποτελεί απάντηση στην ενεργειακή, κλιματική και περιβαλλοντική κρίση και έναν από τους βασικούς στόχους της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής.
Αναφέρθηκε στο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων 2020-2030 που έχει θέσει φιλόδοξους στόχους, συμβατούς με αυτούς των οδηγιών της Ε.Ε. για τη διαλογή στην πηγή, που είναι και στόχοι των οδηγιών της δέσμης μέτρων για την κυκλική οικονομία, και ιδίως την επίτευξη της αύξησης της προετοιμασίας για επαναχρησιμοποίηση και της ανακύκλωσης των Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) τουλάχιστον σε ποσοστό 55 % κατά βάρος μέχρι το 2025 και 60% κατά βάρος μέχρι το 2030. Επίσης τίθεται ως στόχος η ελαχιστοποίηση της υγειονομικής ταφής στο 10% των παραγόμενων ΑΣΑ έως το 2030.
Για την μείωση των αποβλήτων, πέρα από τις δημόσιες πολιτικές και τις υποδομές που τις υποστηρίζουν, ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην συμμετοχή των τοπικών της επιχειρηματικής κοινότητας, της τοπικής αυτοδιοίκησης και της κοινωνίας των πολιτών, μέσα από την δια βίου μάθηση, καθώς η κυκλική οικονομία, μπορεί να γίνει εφικτή και να διατηρηθεί μόνο μέσα από ένα μοντέλο στο οποίο όλοι οι συμμετέχοντες θα είναι συνειδητοποιημένοι και αποφασισμένοι να επιτύχουν τον κοινό αυτό σκοπό.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στην εφαρμογή της αρχής “Πληρώνω όσα πετάω”, στο σύστημα διαλογής στην πηγή με επέκταση του δικτύου συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών και βιοαποβλήτων, στα Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών,τ η δημιουργία επαρκούς εθνικού δικτύου μονάδων επεξεργασίας βιοαποβλήτων, την προώθηση της παραγωγής εναλλακτικών δευτερογενών καυσίμων και την κάλυψη όλης της χώρας με συστήματα διαχείρισης για τα «απόβλητα εκσκαφών, κατασκευών και κατεδαφίσεων» (ΑΕΚΚ). Στάθηκε, δε, ιδιαίτερα στο ζήτημα των αγροτικών πλαστικών, συμπεριλαμβανομένων των συσκευασιών φυτοφαρμάκων και το Σχεδίου ΚΥΑ για την θέσπιση Προγράμματος Διευρυμένης Ευθύνης Παραγωγού για τα Γεωργικά Πλαστικά που βρίσκεται προς διαβούλευση έως τις 25 Σεπτεμβρίου. Υπογράμμισε παράλληλα ότι ανάλογες αποφάσεις αναμένονται για τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα και εν γένει τα προϊόντα ένδυσης καθώς και τα προϊόντα κομμωτηρίου, ενώ η κυκλικότητα των τροφίμων είναι ένα ακόμα ζήτημα που πρέπει να οργανωθεί στη χώρα μας.
Ξεχωριστή ήταν η αναφορά της στην οριστική λύση που δόθηκε σε ένα χρόνιο περιβαλλοντικό πρόβλημα του δήμου Πύργου από το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, καθώς πρόσφατα εκδόθηκε η απόφαση χρηματοδότησης της διαχείρισης των δεματοποιημένων απορριμμάτων στη θέση Ποτόκι, με το ποσό των 700.667,47 ευρώ και της μεταφοράς τους στον ΧΥΤΥ Τριανταφυλλιάς. Μια απόφαση που ελήφθη μετά από πολλά χρόνια και πολλές προσπάθειες και έρχεται να επιλύσει ένα σοβαρό περιβαλλοντικό ζήτημα, ενώ μετά την μεταφορά θα προχωρήσει η αποκτάσταση της υποβαθμισμένης μέχρι σήμερα περιοχής του Ποτοκίου Αλφειού.
Η Δρ. Αυγερινοπούλου αναφέρθηκε, εξάλλου, στην 9η Παγκόσμια Συνδιάσκεψη για τους Ωκεανούς (Our Ocean Conference 9) και στις 21 δεσμεύσεις της χώρας μας, αξίας περί των 780 εκατ. ευρώ, για την αντιμετώπιση της πλαστικής ρύπανσης και την προστασία της Μεσογείου Θαλάσσης, μεταξύ αυτών την δέσμευση για την απομάκρυνση των πλαστικών απορριμμάτων από τα ύδατα κατά 50% και των μικροπλαστικών κατά 30% έως το 2030, σε σχέση με το 2019.
Καταλήγοντας, η Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος τόνισε ότι οι κινήσεις σε εθνικό, περιφερειακό και διεθνές επίπεδο θα πρέπει να είναι πιο αποφασιστικά, ώστε να φέρουν άμεσα αποτελέσματα, προς την ενίσχυση της κυκλικότητας, που αποτελεί τον κύκλο ζωής της γης, που όπως είπε, «πρέπει να συνεχίζει να υπάρχει ως σπείρα και να μην κλείσει οριστικά».
Στο τραπέζι διαλόγου για την κυκλική οικονομία συμμετείχαν επίσης ο κ. Σ. Σιμόπουλος, Πρόεδρος της Επιτροπής Έρευνας και Τεχνολογίας της Βουλής, Βουλευτής ΝΔ, ο κ. Σ. Φάμελλος, τ. Υπουργός Περιβάλλοντος, Βουλευτής ΣΥΡΙΖA, ο κ. Ι. Μανιάτης, τ. Υπουργός Περιβάλλοντος, Ευρωβουλευτής ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ, ο κ. Μ. Γραφάκος, ΓΓ ΣΔΑ ΥΠΕΝ, ο κ. Π. Βαρελίδης, ΓΓ ΦΥΠ ΥΠΕΝ, ο κ. Π. Δημόπουλος, Γραμματέας Τομέα Περιβάλλοντος ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ, ο κ. Γ. Ηλιόπουλος, Πρόεδρος ΕΕΔΣΑ και σε ρόλο συντονιστή ο κ. Αν. Ανδρεόπουλος, Προέδρος Επιστημονικού & Τεχνικού Συμβουλίου ΕΕΔΣΑ, τ. Πρύτανη ΕΜΠ.